Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Bericht door Sylvester » 12 nov 2017, 22:20

Vermits onderstaande een beetje off-topic ging...
zie topic :
viewtopic.php?f=21&t=20767&sid=8001aa48 ... 30#p241768

kunnen we hier misschien verder palaveren over deze toch wel 'brandende' actualiteit.
(indien het niet goed staat, misschien te verplaatsen naar 'allerlei' of 'chic-chat')

Een quote opgepikt, ergens in dat topic :
JoG schreef:
11 nov 2017, 21:50
Indien men echt met het milieu begaan is zou men beter eerst de hout- en pellet kachels verbieden ipv nu extra belastingen op gas te gaan heffen na het eerst jarenlang gepromoot te hebben. Ik vraag me af hoelang de vlaming dit gaat blijven slikken.

Dit wordt nu verkocht als een zogezegde taxshift maar ik vrees dat het netto een belastingsverhoging zal worden. Men heeft nu eenmaal geld nodig en alle manieren zijn goed om eraan te geraken. Momenteel is de klimaathype een perfecte uitvlucht om allerhande taksen te verhogen. Als straks blijkt dat de invloed van CO2 op het klimaat toch heel wat minder is dan men ons nu wil doen geloven vinden ze wel iets anders.

Ben benieuwd naar de concrete uitwerking maar ik denk niet dat dit zal leiden tot meer warmtepompen , ik denk eerder meer hout/pellet kachels…
en nog een quote :
ivob schreef:
12 nov 2017, 17:12
Sylvester schreef:
12 nov 2017, 13:59
Het is alleszins een feit dat ik 's nachts niet kan slapen met een open raam, omdat de buren van zelfs een wijk verder niet anders doen dan hout stoken. Uiteraard is de verbranding van menig kachel op zijn minst niet optimaal en stinkt het dus. Dan hebben we het nog niet over het stoken van afval zoals plastic. Jawel ook dat wordt vaak in de 'stoof' gegooid, zeker die buur waarover ik het nu heb.
Hout stoken vind ik dus uit den boze, vooral omdat er ongecontroleerd (afval) gestookt wordt. Het is ook onmogelijk om te controleren.

Alzo verdwijnt de 'groene' gedachte als sneeuw voor de zon, en precies daarom vind ik dat men dit moet verbieden,
Als ik achter een bepaalde dieselbus rij val ik ook bijna om van de stank. Het komt wel niet bij mij op daarom maar alle bussen te verbieden.
En uw buur kan moeilijk een standaard voorbeeld voor alle kachelgebruikers genoemd worden. Misschien ook alle zomerse BBQ's, jeugdkampvuren, oude mazoutkachels, oudere Cv installaties, petroleumvuren bij minder bedeelden, slecht afgestelde gasketels, oudere auto's,....., kortom het gewone leven "verbieden" omdat misbruik niet gecontroleerd kan worden? Gezien het ontstellend aantal verkeerszondaars die door de mazen van het net glippen kan U best dan ook, om in uw logica te blijven, alle verkeer verbieden.
Ik vind dit laatste alleszins zeer kort door de bocht.
Dit is ook het verhaal dat je indertijd kreeg bij discussies over niet of wel roken verbieden in openbare gelegenheden.
Maar eigenlijk is dit alles niet relevant.
Het is niet omdat een bus stinkt dat men dan ook maar geen beleid zou moeten voeren over stinkende kachels.
Het gaat hier over 'kachels' en niet over iets anders. Laten we het dus alleen bij 'kachels' houden.

Voor alle duidelijkheid : ik heb ook lange tijd een kachel gehad, waarin ik ALLEEN PUUR HOUT stookte.
Toch werd ik er soms héél voorzichtig door de buren op geattendeerd dat het wel eens een keertje raar rook.
De oorzaak was gekend, met momenten kon ik de kachel niet optimaal laten branden, omdat het binnen te warm was.
Omdat ik de stofboel beu was, en om de buurt te vrijwaren van mijn stank, heb ik bij een renovatie de kachel verwijderd uit de woonkamer.
Helaas missen mijn andere buren deze ingesteldheid, want al jaren kan ik niet slapen met open raam, dankzij hun houtkacheltje waarin niet alleen hout maar ook andere rotzooi wordt verbrand.

De aankomende taks op fossiele brandstoffen is een pure algemene taks, geen groene impuls. Dat is duidelijk. Als men echt groen zou denken in de regering, zou men de meest vervuilende bronnen zwaar belasten (mazout), minder vervuilende minder, enz...
En zwaar vervuilende en stinkende kachels zou men kunnen verbieden.

JohnDC
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Bericht door JohnDC » 12 nov 2017, 22:56

Man, man...waar haal je het! Al eens bij stil gestaan wat zeeschepen uitstoten? (om maar een voorbeeldje te geven)
Houtkachels en hun aanverwante (pellets bv) geven een goedkope tot zelfs gratise vorm van verwarming. Waar je echter wél wat meer tijd in moet steken dan bv een mazout of gasbrander.
OK, er zullen wel kachels bestaan die niet optimaal zijn af te stellen of waar de eigenaar rotzooi door de schouw jaagt. Maar dat terzijde.
Zelf heb ik jaren geïnvesteerd in een systeem dat schavelingen en zaagsel vol-automatisch omzet in bruikbare warmte zonder noemenswaardige uitstoot.
Resultaat is dat ik zo goed als gratis mijn woonst en sanitair water verwarm.
Daarnaast heb ik ook nog een houtkachel met naverbrander waar ik stukhout mee verbrand. Afkomstig van (meestal) mijn gebuur die een schrijnwerkerij/timmerbedrijf heeft.
Kortom, als jij denkt dat het goed zou zijn om die dingen te verbieden?? Want waar ga je de grens trekken hé!? Dus volgens jou stelling zou iemand die gebruik maakt van een degelijk uitgedokterd systeem over dezelfde kam geschoren worden als diegene die alles in zijn kachel kiepert.
Enheuu, voor alle duidelijkheid...ik slaap wél met de velux open, ook al brand de SZ brander op dat ogenblik (volautomatisch weet je wel). De geopende velux bevind zich aan de zuidkant, schouw aan de noordkant, voor alle duidelijkheid. ;-)
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 12 nov 2017, 23:28

Je geeft dus zelf al antwoord. Jij kan met de Velux open slapen, ik niet.
En het is gekend waarom.
Waar ik het haal? Ik volg mijn neus...
Dat is goed als jij gratis je woning verwarmt en als dat jouw installatie zo optimaal mogelijk werkt. Het is je gegund.
Maar de meesten hebben toch maar een gewoon kacheltje dat allesbehalve optimaal brandt. En dan nog het feit dat er een hoop gebruikers zijn die niet alleen zuiver hout maar ook nog andere dingen stoken, waarop jij zegt dat dit 'ter zijde' kan?
Als je hier in de winter in het centrum rondloopt, stinkt het overal, in elke straat.

Waar je de lijn moet trekken? Laat ik het zo stellen, het is niet omdat je geen lijn zou kunnen trekken dat er niets aan gedaan zou moeten worden.

Als vanaf morgen iedereen in Vlaanderen gaat stoken met hout, hebben we toch wel een serieus probleem.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 12 nov 2017, 23:37

Dat is dan jou visie maar zeker niet de mijne! Ik vind het TOTAAL verkeert dat je die richting uit wil gaan.
Er zijn serieuze andere vervuilers die men ongemoeid laat. Blijkbaar door winstbejag.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 12 nov 2017, 23:45

Waarom is dat totaal verkeerd? Je geeft zelf aan dat er zoveel andere vervuilers zijn, al dan niet onder invloed van winstbejag.
Dus hoogste tijd om al die zaken aan te pakken.
Dan vind ik het totaal niet verkeerd om zoveel mogelijk elementen aan te pakken, voor onszelf en voor onze kleinkinderen en opvolgers.

Het enige dat je niet moet doen (zoals ik al aangaf in mijn eerste post) is het vergoelijken van elk type vervuiler apart door de aanwezigheid van andere vervuilers, al dan niet veel groter. Zo schieten we natuurlijk niet op.
Zo gaan we tot in der eeuwigheid blijven rijden met stinkende diesels, omdat de schepen en vliegtuigen nog vervuilender zijn.
Alles moet worden aangepakt, maar kost natuurlijk veel moeite.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 13 nov 2017, 00:04

Ergens kan ik je wel volgen hoor! Maar om enkel de houtkachelgebruikers aan te vallen vind ik er over. Nogmaals, waar trek je de grens hé!
Die andere vervuilers hebben in mijn ogen veel meer aandacht nodig. Zoals je zelf al aangaf (vliegtuigen, scheepvaart en nog andere)
Kortom, om houtstokers in een slecht daglicht te zetten (ook al zijn er sommigen die de grens overschrijden) vind ik een beetje kort door de bocht.
En om eerlijk te zijn... vroeger had ik ook een aangekochte brander die in de open haard paste. Maar dat ding gaf meer rook dan warmte.
Eigenlijk gek dat die ondingen gewoon verkocht mogen worden.
Ik denk dat je een beetje te ver gaat in je idee over het oplossen van deze problematiek. Die beleidskerels denken daar totaal anders over. Dat weet je denk ik wel.

Als er dan iemand is in je buurt die rotzooi verbrand is die in mijn ogen snel te vinden. Kijk naar de schouw wat er uit komt en je hebt em.
Hang het dan niet aan de grote klok maar spreek die persoon er zelf op aan. Het zal dan wel stoppen zekers?

Er is eigenlijk maar één enkel probleem... we zijn met té veel op dit bolleke. En daar wringt eigenlijk het schoentje!

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 13 nov 2017, 07:19

Ik heb niet gezegd dat men die andere - eventueel nog grotere - vervuilers niet moet aanpakken. Ik ben de eerste om te zeggen dat die ook aangepakt moeten worden. Ik dacht dat je met 'grens' bedoelde waar men de grens zou moeten trekken tussen een goeie en slechte kachel, en welke men wel of niet zou kunnen verbieden.
Ik wil de kachelstokers niet in een slecht daglicht stellen, velen weten niet beter. Dat klinkt als een heksenjacht, dat is het niet. Ik begrijp dat men het doet om te besparen of voor de gezelligheid, doch dergelijke verbranding is volgens mij niet meer van deze tijd, zeker niet in een woonkern.
Het probleem moet aangepakt worden, daar kunnen we niet omheen. Persoonlijk vind ik dat je niet ver genoeg kunt gaan, als het over gezondheid gaat.
Dat iemand midden in een bos vanalles stookt, laat ik nog in het midden. Prioritair vind ik de aanpak in woonkernen.
Ik zou zelfs verder gaan : waarom niet langzaamaan bepalen welke warmtevoorziening men wél of niet mag plaatsen in woonkernen ?
Dat moet toch mogelijk zijn?

Uiteraard moet de juiste aanpak vanuit de regering komen. Subsidiëring voor het verwijderen of reinigen/vullen van mazout tanks. Sensibilisering van de inwoners betreffende kachels vooraleer te verbieden.
Velen weten niet wat ze veroorzaken door slechte verbranding of door het stoken van slecht hout en afval. Sommigen doen het bewust. De persoon in kwestie hier in de buurt is al aangesproken en doet rustig verder. Ik vrees dat hij als een in het nauw gedreven hond op zijn achterste poten gaat staan als hij nogmaals wordt benaderd.

Dat we met teveel zijn, is een feit. Ook dat moet aangepakt worden. Niet door eliminatie uiteraard. Zo klinkt ook mijn betoog over kachels, maar dat is het niet hoor. Maar als je met 'teveel' bent, bv. in woonkernen, moeten er regels van hogerhand opgelegd worden.
Kijk naar het verkeer. Het zou wat worden als iedereen zomaar zou mogen rijden hoe en waar hij wil. Daarvoor zijn we met teveel op de weg. Daarom zijn er verkeersregels, beperkingen om de veiligheid te garanderen.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 13 nov 2017, 08:13

In dichte dorpskernen en steden is de vervuiling en de stank voor een flink stuk te danken aan houtkachels (40 % fijnstof in de steden komt van houtkachels, ruim meer dan de 18 % van het verkeer volgens VITO). Ik vermoed dat de hinder vooral voorkomt als die kachels aangestoken worden. Ik heb zo het vermoeden dat veel mensen hun overtollig papier en zelfs hun vuilbak met verpakkingsafval erin kieperen om de kachel aan te steken. Opgeruimd staat netjes. In de winter moet ik gemiddeld twee keer per dag naar de ramen in de slaapkamers spurten om die snel te sluiten alvorens het huis gevuld wordt door de stank van het aansteken van de kachels uit de buurt. Een moeilijk en delicaat probleem dat ook veel politieke moed gaat vragen, en daarvan hebben ze er niet veel op overschot. Straks gaat hun Euro vallen dat overschakelen op elektrische auto's geen zin heeft indien het probleem van de kachels niet aangepakt wordt. En zoals gewoonlijk gaan de goeie het moeten bekopen voor de slechte. In eerste instantie zou ik verwachten dat geïmporteerd afvalhout en pellets zwaar belast gaan worden; pellets over de halve wereld rondvoeren is maar al te zot. Dit is het eenvoudigste maatregel met meest effect. In veel gemeenten is houtverbranding al verboden bij meteorologische ongunstige situaties als mist en smog, maar dit is dusver niet echt controleerbaar. Voor de rest zie ik keuringen aankomen van installaties in een tijdspanne van 5 à 10 jaar. Maar als ze zelfs gas willen uitfaseren op termijn, dan lijkt het logisch dat houtverbranding eerst moet aangepakt worden.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 13 nov 2017, 09:39

Dat er in woonkernen andere regels moeten gaan gelden dan op den buiten zou een oplossing kunnen zijn.
Dat de "milieu" politie beter reageer op misbruikers zou ook al helpen.
Bij ons in de buurt was er iemand, waar nooit een vuilzak op straat stond, aan zijn schouw was goed te zien wat hij met zijn afval deed.

Ik heb het grootte voordeel dat ik de geur van houtkachels wel lekker vindt :lol:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 13 nov 2017, 10:55

Sylvester schreef:
13 nov 2017, 07:19
Dat iemand midden in een bos vanalles stookt, laat ik nog in het midden. Prioritair vind ik de aanpak in woonkernen.
Omdat U rechtstreeks slachtoffer bent van één persoon ontgaat U elke objectieve perceptie van het probleem en wil u met groffe middelen
een oplossing bekomen.
Nergens wordt er hier overigens gesteld dat "vanalles stoken" goed is voor de omgeving. Zelf stook ik hout van eigen kweek (geen transportkosten, geen verlies, optimale
droogtijd, tijd voor regeneratie) en wordt de kachel slechts bij temperaturen onder 2°C (wanneer de WP niet meer rendabel is en er onvoldoende rechtstreeks opgewekte groene stroom voorhanden is) gebruikt voor een periode van max. 3 uur per dag met een optimale dubbele verbranding.
Kliktelefoons zouden ook vergeefs zijn gezien er totaal geen rook te zien is uit de dubbelwandige geïsoleerde schoorsteen (met uitzondering gedurende een 15 min. op dag 1 van het stookseizoen bij een koude schoorsteen maar dat heb ik nu zelfs opgelost door de schoorsteen elektrisch voor te verwarmen voor de kachel op te starten).
Het betreft trouwens een investering die duurder is dan de meeste CV installaties. De kachel gaat even lang mee als het huis dus ook weer een besparing op productiekosten/afvalverwerking.
In het stookseizoen voorziet de kachel ook in SWW. Weer een besparing op de aanvoer van zwarte/grijze elektriciteit.
Ik zou het dus niet kunnen appreciëren dat een weloverwogen investering buien gebruik zou moeten gesteld worden omdat uw buur aan alles zijn voeten veegt. Als U zo'n redenering als benchmark neemt is alle leven onmogelijk.
Uw probleem kan trouwens opgelost worden door de verkoop te verbieden (wat trouwens gebeurt) van slecht presterende kachels.
De bestaande kachels blijven dan idd nog een tijdje voor problemen zorgen maar U zou het waarschijnlijk ook niet zo appreciëren als men vanaf 2018 (om maar iets te zeggen) alle CV op stookolie, alle dieselauto's, alle oudere benzineauto's manu militari zou verbieden. Dat is totaal onrealistisch.
Het milieu is trouwens toch een non argument want daarvoor is het te laat. Zeker tegen het tempo dat men op wereldvlak de omslag doorvoert (of eigenlijk niet).
En een praktisch probleem: als men stookolie, gas en houtkachels zou verbieden vraag ik me toch af hoe U zich in de winter gaat verwarmen. Of moeten ook alle huizen tegen de vlakte die niet aan de passiefnorm voldoen?
En iedereen weet dat een algemeen verbod zonder goed alternatief gewoon aanleiding geeft tot ontduiking van de regels. En dan is men nog verder van huis.
Onrealistische voorstellingen/verwachtingen zijn goed om een discussie of een studie te voeren maar halen het in de praktijk daardoor meestal juist niet.

Jean Marie
junior lid

Bericht door Jean Marie » 13 nov 2017, 12:03

Het is inderdaad 5 na 12 en ook niet realistisch gezien de toenemende wereldbevolking, ze kunnen het alleen maar een heel klein beetje vertragen.

Wat betreft keuringen van houtkachels, als dat erdoor komt dan lost het probleem zichzelf op, geen enkele privé hout- of pelletkachel voldoet aan de uitstootnormen.
Want een propere kachel is onbetaalbaar.

Heb >40j in de sector gewerkt waar ze miljoenen kilo's hout(stof) opstookten, heb uitstoot rapporten gezien, filters geïnspecteerd, geburen moeten kalmeren en ja.. als controles voorhand aangekondigd worden dan weet je wat je moet doen.
Schuldgevoel..ja en nee.. het was dat of allemaal op straat.. oudere fabrieken waar je 100.000den euro's moet investeren zonder 1 euro meeropbrengst dan weet je genoeg.

Ik ben niet tegen hout- pellet- of kolenkachels, van mij mogen ze gerust blijven want veel mensen hebben niks anders om zich te verwarmen en hebben de mogelijkheid niet om veranderen.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 13 nov 2017, 14:06

Wel, voor mij de enige eerlijke oplossing op (heel lange) termijn is dat er een aantal sensoren in de afvoerpijp gemonteerd worden en dat de effectieve uitstoot en vervuiling gemeten wordt en rapporteert aan de "nog niet slimme" meter. Gevolgd door een factuur voor "normale" vervuiling en boete voor buitengewone vervuiling. Lijkt misschien toekomstmuziek, maar voor een markt van miljoenen dergelijke toestelletjes moet dat toch betaalbaar worden. Een voorzienige overheid zou al R&D projecten moeten lopen hebben in die richting. Alle andere maatregelen, behalve de belasting op import van houtafval, zullen slechts gefoefel in de marge zijn en vooral veel mensen extra werk geven. Op die manier kunnen ze ook de houtkachels heel zachtjes uitfaseren: ieder jaar de CO2 taks een fractie hoger. Een aantal lobby's zullen zich natuurlijk stevig gaan verzetten en ook de vele firma's die alle soorten dingen verstoken, dus er zal niet veel bewegen de komende 5 jaar.

Jean Marie
junior lid

Bericht door Jean Marie » 13 nov 2017, 15:03

Zo zie je maar hoe moeilijk het allemaal is, dit is zopas verschenen in de Standaard.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171113_03183589

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 16 nov 2017, 10:11

Als je dit artikel leest, kan je toch niet anders dan concluderen dat de toekomst er voor ons ook niet goed zal uit zien.... Grote stijging aan uitstoot in China... ze zijn weer overgeschakeld naar kolencentrales. Waarom? Sinds ze alle kerncentrales stil gelegd hebben na de ramp in Fukushima, hebben ze gewoon onvoldoende stroomproductie uit natuurlijke bronnen. Wat gaat er hier gebeuren als we de centrales sluiten en allemaal een beetje meer 'electrisch' gaan leven (WP, EV, ....)? Rekenen op onze wind en zone-energie? Ik vrees dat er op korte en middenlange termijn geen andere keuze is dan meer fossiel te werken.... met uitstoot als gevolg....

Btw, mijn houtkachel is van recente makelij, heeft rendement van +83% en wordt enkel gestookt met eik, beuk, berk en populieren(knot)wilg van eigen kweek, aansteken niet met papier of blokjes, maar met fijn gekakt hout of met gedroogde houtschaveling van de zaagresten .... Transport heel beperkt, verzagen met kettingzaag, klieven met de hand (goed voor de fysiek) .... ik warm me 4 keer aan mijn hout....
omleggen, klieven, stockeren en verbranden.... het totale rendement stijgt dus .... :lol:
Betreft de geurhinder... ja, je ruikt het wel, maar het is geen hinderlijke geur.... betreft fijn stof.... onze panelen liggen zuid van de schouw en daar kan ik niet extreem veel roetafzetting op terugvinden....
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 16 nov 2017, 10:43

Fijn gekakt hout? Volgens mij zit er toch een geurtje aan! Geurhinder gegarandeerd

Plaats reactie