Regenwater recuperatie zinvol?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Re: Regenwater recuperatie zinvol?

Bericht door bartgo » 14 sep 2017, 08:48

jeroen beeckx schreef:regenwater?

stuk rendabeler dan zonnepanelen...(schreef de installateur van zonnepanelen:-))

wij gebruiken 100M3 per jaar, ook voor douche... dus 500EUR/jaar is niet slecht.

koolsof filter eruit gewieterd... enkel voorfilter en na pomp terugspoelfilter met extra grof en fijn sediment filter.

veder eigen rietveld met recuperatie...:-)

Mvg
Ongeveer hetzelfde hier qua hoeveelheden. Het verbaast me wel hoe veel elektriciteit de pomp gebruikt. Dus toch nog zonnepanelen nodig :) Die moet het regenwater in de leidingen op druk houden. Daarnaast zit er bij ons nog een tweede pomp in de put om het water tot aan het huis te brengen.

Rietveld voor recuperatie van zwart water? Ik heb begrepen dat er na de zuivering door het rietveld nauwelijks nog water te recupereren is. Het is allemaal opgedronken door de planten toch? Of waarvoor gebruik je het rietveld. En is het legaal want als je kunt aansluiten op een centrale factuur (of sorry, riool) dan moet je aansluiten.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 14 sep 2017, 08:56

Hoeveek elektricteit verbruiken die pompen dan? Dat is interessante info lijkt mij...

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 14 sep 2017, 08:57

Steven, niet meteen een idee omdat ik wel mijn volledige elke verbruik kan zien en echt pieken zie bij douchemomenten :)

Edit. Snel even opgezocht
De pomp in de put heeft een vermogen van 0,25 kw en die aan de leidingen van 0,75kw. Mijn vermoeden dat ze veel verbruiken zou dus kunnen kloppen.

Het gaat om:
Deze voor leidingen douche etc (de 1mva): http://www.mooris-irri.be/nl/shop/water ... gende-pomp

En deze voor aanzuig (de 90-4). http://www.mooris-irri.be/nl/shop/arven-tox

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 14 sep 2017, 09:08

Ik had een "theoretische" natte vinger berekening gemaakt en kwam rond de 100 kwh per jaar. Bij ons zit er wel geen douche op, enkel wc's en wasmachine. Op dit een juiste inschatting is weet ik niet.

Voor de ventilatie D heb je ook nog verbruik. Bij ons is dat ongeveer 350 kwh per jaar.
Dan ook nog wat voor de pomp van de vloerverwarming om het water te laten circuleren: ik reken op 150 tot 250 kwh (bij sommige buren hoor ik zelfs 350 kwh)?

In alle geval , al die dingen samen is toch al een mooi extra verbruikje als je het mij vraagt...

Info en ervaringen hiermee, ook al is het naast dit topic - sorry, toch interessant denk ik.
Laatst gewijzigd door Steven DCr op 14 sep 2017, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 14 sep 2017, 09:09

Alles bij elkaar toch makkelijk 30 minuten douche x 365 dagen dus ja er zit wel wat verbruik elektriciteit op.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 14 sep 2017, 11:26

bartgo schreef:
14 sep 2017, 08:48
En is het legaal want als je kunt aansluiten op een centrale factuur (of sorry, riool) dan moet je aansluiten.
Voor de afvoer moet je aansluiten op de centrale als je dichter dan 200 meter van een openbaar riool gelegen bent.
Hij doelt waarschijnlijk zuivering van zijn regenwater, dus aanvoer.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 14 sep 2017, 13:37

Benieuwd of het zo is Jeroen. Rietveld filter voor aanvoer of afvoer?

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 14 sep 2017, 13:48

Ik denk dat er nog eens 500 euro gaat bijkomen aan leidingen en appendages. Om bv de tuin te besproeien, mijn Pv panelen te koelen enz...
Dus zitten we al aan pakweg 3.000 euro voor regenwater gebruik. Dure hobby moet ik zeggen!
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 14 sep 2017, 13:50

Ik vind het elke cent waard. We spreken elkaar binnen maximaal 5 jaar.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 sep 2017, 13:51

De zin van PV panelen te koelen ontgaat me en je tuin kan je even goed 1 x per week met een simpele dompelpomp besproeien (maar dat moet ook niet echt).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 sep 2017, 14:00

bartgo schreef:
14 sep 2017, 13:50
Ik vind het elke cent waard. We spreken elkaar binnen maximaal 5 jaar.
Ik vind het NU het sop de kool nog niet waard (gezien mijn huidig waterverbruik).
Gezien er hier max. 10' x 100 dagen een douche gebruikt wordt (ipv 30 x 365) en de
wasmachine en afwasmachine aan de zuinige kant zijn is de grootste waterverbruiker het toilet.
Het zou al veel elektriciteit en filters besparen (filtering steekt dan ook niet zo nauw als er geen ijzer in het water zit)
als alleen het toilet met regenwater gespoeld werd.
Gezien ik toch moet graven voor de nieuwe gescheiden afvoer (regenwater/sanitair) heb ik besloten de huidige sanitaire put als
toekomstige regenwaterput te hergebruiken (is een koud kunstje om de huidige regenafvoer daar langs te leiden) en een wachtbuis te leggen voor aanvoer naar toilet
in de toch te graven geul voor afvoer (tegen een buitenmuur gelegen) en elektriciteit te voorzien naast de waterput (voormalige sanitaire put) afgetakt van een
nabijgelegen tuinstopcontact. Zo ben ik al voorzien (moest het ooit lonend worden) zonder extra kosten/werk.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 14 sep 2017, 14:18

ivob schreef:
14 sep 2017, 13:51
De zin van PV panelen te koelen ontgaat me en je tuin kan je even goed 1 x per week met een simpele dompelpomp besproeien (maar dat moet ook niet echt).
Als de berekeningen kloppen scheelt het 1500 Watt bij heet weer. Dus denk ik wel dat het zinvol is.
De tuin automatisch besproeien bij droogte is een luxe, dat weten we. Maar nu we toch bezig zijn... ;-)
Al bij al is het toch vrij duur aan't worden, ook al heb ik nog veel materiaal liggen.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 14 sep 2017, 14:54

bartgo schreef:
14 sep 2017, 13:37
Benieuwd of het zo is Jeroen. Rietveld filter voor aanvoer of afvoer?
zuivering grijs en zwart gebeurt door rietveld.

opvang wordt met extra pomp voorzien voor buiten kranen of kan bij schaarste van regenwater dienen voor wc's.

@bartgo : snap niet waarom je 2 pompen zou nodig hebben?

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 14 sep 2017, 14:58

Jeroen, omdat de afstand groot is. Werkt perfect wel.

Heb je riolering? Hoe ontkomen aan de rioleringsmaffia? Ik wou ook heel graag zo een rietveld maar je moet aansluiten.

En komt er nog water uit na zuivering? Zal niet veel zijn.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 14 sep 2017, 14:59

bartgo schreef:
14 sep 2017, 14:58
Jeroen, omdat de afstand groot is. Werkt perfect wel.
grapje zeker?

geen riolering
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie