Waterstofautos

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foroa
Senior lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 16 mei 2016, 18:58
Installatie Land: België

Waterstofautos

Bericht door Foroa » 20 dec 2016, 15:49

Alhoewel verguisd door velen, denk ik wel dat waterstofautos binnen minder dan 5 jaar actueel gaan worden. Dit is de meest realistische oplossing voor bussen, vrachtwagens, werfwagens en langere afstanden.
Grotere landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben al waterstoftank netwerken want daar kan je het land niet doorkruisen met een elektrische auto in minder dan een dag.
De meeste Aziatische merken hebben die al. BMW zou er een op de markt brengen binnen 4 jaar, Audi heeft hem klaar maar kijkt de kat uit de boom.
Waterstof kan gegenereerd worden bij elektriciteitsoverschot, wanneer ze goedkoop is of zelfs aan negatieve prijs.

Zie ook http://www.waterstofautos.nl/

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2598
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Waterstofautos

Bericht door bruma » 20 dec 2016, 16:02

veel is speculatie, vandaar dat wagenfabrikanten toch op een of andere manier in de kijker willen komen en zeker de boot niet willen missen mocht het toch doorbreken.

Waterstof is een energiedrager geen energiebron.
Dit betekent dat men dit moet aanmaken vanuit iets anders en de meest gebruikte technologie is vanuit aardgas, zo meteen meer.
Een andere mogelijkheid haal je zelf aan vanuit elektrolyse, echter het rendement voor deze techniek is héél laag,je speelt dus veel kWh kwijt aan duurzame groene energie.

Terugkomen op de aardgastechnologie: hier zit ook een rendementsverlies maar er speelt nog meer mee, nl de energieinhoud van waterstof is veel lager dan deze van aardgas. En wie al met een aardgaswagen gereden heeft, over iets langere afstand, weet dat hij dagelijks moet gaan tanken, de meeste wagens rijden maar rond de 300km tussen tankbeurten. Indien je nu aardgas gaat omvormen tot waterstof, daar een hoop energie mee kwijt speelt, dit gaat comprimeren en in dezelfde types tanks gaat duwen gelijk dit van aardgaswagens dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Rij dan gewoon op aardgas.
O ja er bestaan ook nog chemische processen om waterstof te maken, indien je milieu niet meteen hoog in t vaandel draagt.

Gebruikersavatar
Rerdvr46
lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 24 jul 2016, 09:54
Installatie Land: België
Locatie: Gent

Re: Waterstofautos

Bericht door Rerdvr46 » 21 dec 2016, 14:18

bruma schreef: Een andere mogelijkheid haal je zelf aan vanuit elektrolyse, echter het rendement voor deze techniek is héél laag,
Het rendement is 40 à 50% maar is dat wel zo belangrijk als men zonne-energie omzet waar men nders op dat moment toch niks kan doen?
bruma schreef:de energieinhoud van waterstof is veel lager dan deze van aardgas
Waterstof heeft van alle brandstoffen de hoogste energie-inhoud per kg. Om ook per volume-eenheid te concurreren met andere brandstoffen zijn wel zeer hoge drukken nodig. De Mirai (waterstofauto van Toyota die nu al te koop is in Japan) heeft druktanks van 700 kg/cm² en die bevatten 15 kg waterstof.

Waterstofauto's hebben ecologisch inderdaad alleen zin als je alle waterstof voor auto's kunt produceren via zonne- en/of windenergie.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Waterstofautos

Bericht door ivob » 21 dec 2016, 14:35

oplossing voor bussen
Dan zullen ze hun technologie toch performanter mogen maken.
In de stelplaatsen van De Lijn te Antwerpen staan de meeste waterstofbussen in..... de stelplaats.
Uiteraard ecologisch de beste oplossing.
Er is er nog geen een die haar dagtraject volledig heeft kunnen uitrijden zonder ergens in panne te staan.
Een van de verantwoordelijke van het project heeft van pure miserie een burn out gekregen en is dan maar op pre pensioen gegaan
omdat hij het niet langer kon aanzien.

Gebruikersavatar
Foroa
Senior lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 16 mei 2016, 18:58
Installatie Land: België

Re: Waterstofautos

Bericht door Foroa » 21 dec 2016, 14:52

ivob schreef:
oplossing voor bussen
Dan zullen ze hun technologie toch performanter mogen maken.
In de stelplaatsen van De Lijn te Antwerpen staan de meeste waterstofbussen in..... de stelplaats.
Uiteraard ecologisch de beste oplossing.
Er is er nog geen een die haar dagtraject volledig heeft kunnen uitrijden zonder ergens in panne te staan.
Een van de verantwoordelijke van het project heeft van pure miserie een burn out gekregen en is dan maar op pre pensioen gegaan
omdat hij het niet langer kon aanzien.
Een burn-out door waterstofaandrijving; zonder twijfel een premiere. :shock:
Die dingen gaan ze de eerste 5 à 8 jaar niet betrouwbaar krijgen, daarom hebben we rijke snob Tesla kopers nodig.

Tegenover het eerder magere rendement van electrolyse staat wel het feit dat piek-elektriciteit zowat overal kan geleverd worden, wanneer en waar nodig zonder vervuiling.

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2598
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Waterstofautos

Bericht door bruma » 21 dec 2016, 15:01

Ik heb altijd geleerd dat, indien je een probleem correct wil aanpakken, je dat bij de bron moet doen.

Elektriciteit op overschot tijdens productiepieken is een foutieve benadering. En zeker al niet groene energie.
Het is een feit dat groene leveranciers maar kunnen leveren indien de natuurelementen er zijn en dan pas brengt die investering op.
Waarom mogen tot op heden alle andere leverancier blijven produceren op +/-0,5% van hun uitbatingsvergunning?
Volgens mij moeten ze dit recht, indien dit er al zou zijn afnemen.

Wat je nu al ziet gebeuren is dan met dat recht van productie afneemt van groene stroom leveranciers, zijnde jan modaal met zijn PV-dak terwijl, juist ja, diezelfde altijd maar verder produceren.

En t strafte van t verhaal is dat op wijkniveau, waar jan modaal woont, er meestal geen 'overschot' van stroom is.
En indien dit nationaal er zou zijn waarom moet dit dan verkwist worden om met rendementen van enkele procenten waterstof te maken.

En ik snap nog steeds niet waarom waterstof beter is dan aardgas. Hoe kan je nu een beter rendement hebben als je met verlies waterstof uit aardgas maakt. Zorg dan dat je op aardgas aan t rijden bent.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Waterstofautos

Bericht door ivob » 21 dec 2016, 15:50

Een burn-out door waterstofaandrijving; zonder twijfel een premiere
Nee door verantwoordelijk te zijn voor dingen die in de media de hemel ingeprezen worden maar in de praktijk
voor geen meter blijken te werken en dan maar doodgezwegen worden omdat het politiek niet zo uitkomt.
De facturen betaalt toch iemand anders.

Net zoals dat ventje dat overal loopt rond te toeteren dat hij vol inzet op zonne-energie (klinkt leuk in de pers) maar geen flauw benul heeft
hoe hij dat in de praktijk gaat hard maken terwijl ondertussen zijn administraties druk bezig zijn van iedere PV bezitter een paria te maken die
Jan Modaal op kosten heeft gejaagd.

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2598
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Waterstofautos

Bericht door bruma » 21 dec 2016, 15:56

tsja tomtom houdt u aan t lijntje

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4108
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Waterstofautos

Bericht door ivob » 21 dec 2016, 16:39

Nou mij niet meer.

Gebruikersavatar
alfa
Master lid
Berichten: 1707
Lid geworden op: 23 dec 2014, 14:13
Installatie Land: België

Re: Waterstofautos

Bericht door alfa » 22 dec 2016, 20:23

Waterstofautos nog niet voor morgen en die bussen zijn prestige projecten met Europese subsidies.
Die TVT is oneindig 3 miljoen euro voor dergelijk busje .
95 % om waterstof te produceren komt van fossiele brandstof om nadien terug in fuel cell om te zetten in stroom.
Eerst stappen en dan lopen,voorlopig is het kruipen.

Gebruikersavatar
Foroa
Senior lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 16 mei 2016, 18:58
Installatie Land: België

Re: Waterstofautos

Bericht door Foroa » 02 jan 2017, 09:29

En vandaag in de Standaard, Waterstofwagen wint terrein

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170101 ... eb37412a2a

Ik denk dat het probleem van overtollige elektriciteitspieken (met negatieve marktprijs) onderschat wordt vooral omdat vrijwel iedereen probeert zijn panelen in de zogezegde ideale zuid positie te plaatsen omwille van de (vooralsnog) terugdraaiende teller. Ik denk ook dat de wonderoplossing van de spaarbekkencentrale in Coo zowel in capaciteit als in rendement overschat wordt. De enorme vooruitgang in batterijtechnologie lijkt mij sterk overdreven; de meeste wagens raken met moeite aan 200 à 300 km autonomie. En tenslotte blijft er nood aan een oplossing voor de grootste vervuilers; de vrachtwagens.

Gebruikersavatar
alfa
Master lid
Berichten: 1707
Lid geworden op: 23 dec 2014, 14:13
Installatie Land: België

Re: Waterstofautos

Bericht door alfa » 02 jan 2017, 10:12

Waterstof is een gas dat bestaat uit twee waterstofatomen. Het meeste waterstof vandaag wordt gewonnen uit aardgas of andere fossiele brandstoffen.
Is nog altijd 95% dus er is nog werk aan de winkel, vervuiling en CO2 afdruk blijft nog altijd hetzelfde , neen zelfs meer dan huidige fossiele brandstof door het laag secundaire rendement uit fuel Cell's (Yin Yang en energiebehoud )
Waterstof is een energiedrager net als stroom. Lage primaire input energie is de sleutel van succes .

Gebruikersavatar
davidje_87
Senior lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 mei 2014, 16:51
Installatie Land: België

Re: Waterstofautos

Bericht door davidje_87 » 03 jan 2017, 15:26

mensen die iets voor het milieu willen doen ipv te zeggen dat ze iets gaan doen en te wachten tot een nieuwe technologie doorbreekt, kunnen nadenken om te rijden op aardgas (CNG). ook dit zou op termijn vervangen kunnen worden door een milieuvriendelijk alternatief (biogas) of kan gemaakt worden met elektriciteitsoverschotten.

swat, ikzelf ben alvast een zeer tevreden gebruiker, ik zou hier nog wat reclame kunnen maken, verwijzen naar andere websites of vragen kunnen beantwoorden, maar ik denk dat de moderator dan niet zo gelukkig wordt.

en nu even on topic :
volgens mij ga je 15kg CH4 niet alleen compacter kunnen opslaan als 15kg H2. het bezit ook nog een hogere energetische waarde
Locatie: Kooigem, @235°(±ZW) <45°
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±90% op CNG, vnl H-gas

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2598
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Waterstofautos

Bericht door bruma » 03 jan 2017, 15:58

Nadeel van CNG is nog steeds (met uitzondering van de lange versie van de VW caddy) dat indien je een dagelijks traject hebt van rond de 300km je ook dagelijks moet gaan tanken (en in veel gevallen enkele km rondrijden gezien er geen tankstations op grote invalswegen zitten)

Gebruikersavatar
davidje_87
Senior lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 mei 2014, 16:51
Installatie Land: België

Re: Waterstofautos

Bericht door davidje_87 » 03 jan 2017, 16:17

terecht maar,

hoeveel mensen doen dagelijks 300km?
een beetje opletten en wij halen 400km met onze octavia, (dan heb je voor 16€ getankt)
een wekelijkse tankbeurt is voor ons voldoende. de ene week is de tank quasi leeg. de andere week nog iets minder dan halfvol.

enkele dagen vooruit plannen is voor ons de grote mentaliteitswijziging geweest bij het rijden op cng. en als je 35-40€/1000km kan besparen op brandstofkosten, dan leer je het rap af om op benzine te rijden :D . in dat opzicht is het jammer dan onze benzinetank nog zo groot is (50l) en er niet een extra gasfles gemonteerd was in de wagen.

swat mijn punt was dat methaan als energiedrager beter geschikt is als waterstof voor een verbrandingsmotor. denken we aan een brandstofcel, is het weer een ander verhaal (hoger rendement)
Locatie: Kooigem, @235°(±ZW) <45°
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±90% op CNG, vnl H-gas

Plaats reactie