Tesla introduceert dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
SBF
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Tesla introduceert dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen

Bericht door SBF » 29 okt 2016, 18:02

Tesla heeft een nieuw soort zonnepanelen aangekondigd voor thuisgebruik. De panelen zitten verwerkt in dakpannen, waardoor in feite het hele dak energie uit zonlicht kan opwekken. Volgend jaar wil Tesla beginnen met de installatie van de eerste zonnedaken.

https://tweakers.net/nieuws/117313/tesl ... nelen.html
Afbeelding
Yet another tool to read power production of SMA® solar/battery inverters
Nu op GitHub

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Tesla introduceert dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen

Bericht door janus » 29 okt 2016, 19:36

Dat bestaat toch al jaren en is zeker niet nieuw te noemen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

stephan
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door stephan » 30 okt 2016, 21:49

Tesla de uitvinders van het warm water. Alles wat tesla op de markt wil brengen is heilig blijkbaar.

Sylvester
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Sylvester » 31 okt 2016, 06:16

Ik dacht dat het hier ging om het feit dat je niet ziet dat het dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen zijn.

SBF
Senior lid
Contacteer:

Bericht door SBF » 31 okt 2016, 16:56

janus schreef:Dat bestaat toch al jaren en is zeker niet nieuw te noemen.

Heb je het artikel eigenlijk gelezen? Indien wel bron aub
Het verschil met een conventioneel dak was bijna niet te zien. Alhoewel de dakpan in feite doorzichtig is, om zonlicht door te laten voor het geïntegreerde zonnepaneel, lijkt het juist massief. Alleen door recht tegen de dakpannen aan te kijken is het geïntegreerde zonnepaneel te zien, terwijl het onder een hoek een geheel lijkt.
Afbeelding
Yet another tool to read power production of SMA® solar/battery inverters
Nu op GitHub

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 31 okt 2016, 21:23

Losse pannetjes betekent ook heel veel verbindingen en één marter, muis, rat onder de pannen en je ziet er als eigenaar zo uit :evil:
Bovendien heb je voor complexe daken een heel assortiment aan passtukken nodig en met een made in the USA product lijkt me dat een achilleshiel.

Sylvester schreef:Ik dacht dat het hier ging om het feit dat je niet ziet dat het dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen zijn.

Mag je dan niet zien dat er stroom wordt opgewekt? Er zijn al veel fraaie oplossingen waarbij de panelen en andere materialen een prachtig geheel vormen.
Sedumdaken hebben bovendien een isolerend vermogen wat het binnenklimaat weer ten goede komt.

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 0642209362
SolarEdge gecertificeerd dealer

stephan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door stephan » 31 okt 2016, 22:15

Niks nieuws onder de zon. Die bestaan al een geruime tijd. Tesla heeft natuurlijk kapitaal genoeg om de media weer flink te bespelen. Groot succes zal het wel niet worden zelfde als met powerwall. De nu bestaande systemen hebben ook weinig succes. De prijs zal ook niet minnetjes zijn. Bestaand systeem was vroeger terug te vinden bij velux.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 31 okt 2016, 22:41

stephan schreef:Groot succes zal het wel niet worden zelfde als met powerwall

Deze technologie staat nog in de startblokken, ik schat in dat we binnen 5 jaar behoorlijk veel van deze producten gaan horen.

ps Tesla maakt gebruik van de media zonder daar al te veel aan te spenderen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

stephan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door stephan » 31 okt 2016, 23:05

De technologie is vrij simpel heel veel zonnepaneeltjes aaneen schakelen. De bestaande systemen zijn al langer dan 5 jaar op de markt.

bruma
Master lid
Contacteer:

Bericht door bruma » 31 okt 2016, 23:48

Ik had 3 leveranciers in 2009. Het vermogen in m2 was gering en de Wp prijs merkelijk duurder dan panelen.
Misschien tot op heden enkel verkrijgbaar in de EU en nieuw in de USA.

Sent from my D6000 using Tapatalk

Sylvester
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Sylvester » 01 nov 2016, 00:44

japio schreef:
Sylvester schreef:Ik dacht dat het hier ging om het feit dat je niet ziet dat het dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen zijn.

Mag je dan niet zien dat er stroom wordt opgewekt? Er zijn al veel fraaie oplossingen waarbij de panelen en andere materialen een prachtig geheel vormen.
Sedumdaken hebben bovendien een isolerend vermogen wat het binnenklimaat weer ten goede komt.

Ik heb niet gezegd dat je ze niet mag zien. Ik heb alleen gezegd dat ze niet zichtbaar zouden zijn, en dit uit esthetisch oogpunt.

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 01 nov 2016, 11:27

o.a. Eternit maakt dat al jaaaren.
Toegegeven je ziet een licht kleurverschil (de PV pannen blinken iets harder) tussen de PV pannen en de gewone.
Verder is het dak even vlak en zijn de PV strips volledig geïntegreerd.
Buiten de complexere aansluiting denk ik dat de koeling van zulke panelen (met dalend vermogen op warme dagen) ook een
probleem is gezien ze volledig in het dak zitten.
En wat dan nog? Ik leef in mijn huis en niet op mijn dak en in de tuin hebben mijn ouderwetse panelen me nog geen ogenblik gestoord.
Luxe "probleem".

stephan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door stephan » 01 nov 2016, 23:49

Onze musk kan het allemaal goed voorstellen alsof het ei van columbus is. Die man is een echte hype geworden. Hoe het allemaal technisch in elkaar steek daar hebben we raden naar. Inderdaad koeling is een probleem. Gewone zonnepanelen zijn toch het meest efficient kwa oppervlakte. Om maar te zwijgen over het kostenplaatje. Rond de powerwall is het ook stil geworden. Bij de voorstelling ervan was het net alsof het achtste wereldwonder was ontdekt. Musk zal nog veel moeten waarmaken.
Tesla draaid nog altijd met verlies. Nu het laatste kwartaal hebben ze winst gemaakt maar als je leest op welke manier rijzen er veel vraagtekens. Tegenover conventionele pv panelen hebben zijn paneeltjes veel nadelen.
Zijn wonders bestaan al op de markt of zijn met andere middelen ook te verwezenlijken.
Powerwall werd bestempeld als een gadget zo zijn de dakpannen panelen ook in mijn ogen. Duur en onefficient t. o. v conventionele panelen. Ook is zijn doelgroep beperkt namelijk dakbedekking.
De tijd zal het uitwijzen maar is voor een groot stuk al duidelijk denk ik.

bruma
Master lid
Contacteer:

Bericht door bruma » 02 nov 2016, 09:23

Je moet het geheel wel plaatsen in de omgeving van zijn toehoorders (USA)
Daar is men gewoon van rond te rijden met wagens die anno 2015 nog steeds 11-12l benzine slurpen en men dit doodnormaal vindt.
Waar een huisgezin geen 3500kWh per jaar verbruikt aan stroom maar eerder ettelijke veelvouden.
Waar huizen niet gebouwd worden uit bakstenen en bouwmaterialen zoals hier.
En waar tot voor enkele jaren, in sommige staten nog steeds, een grid-tied, onder hacking valt wegens verboden.
De stroomvoorziening is ook niet zo stabiel als in EU, zijn er meer natuurelementen die dit in de war sturen zodat de iets betere burger een backup heeft staan indien hij al niet off grid is wegens iets te ver van de stad.

Laat het vertalen naar hier: vanuit BXL gekeken zou alles voorbij Gent richting W-VL bachten de kuppe noemen en spijtig genoeg te ver zijn voor elektriciteitsleveranciers en DNB's om hen te bevoorraden (met bovenleidingen).

stephan
Senior lid
Contacteer:

Bericht door stephan » 02 nov 2016, 16:30

Bij de gewone normale mens in de usa zal het verbruik niet veel hoger liggen dan hier. Daar zij ook op de centen moeten letten. Het zullen enkel de welstellende burgers zijn die dit kunnen aanschaffen. Als men het syteem gbruikt zoals men het voorstelt zal er niet veel over zijn voor de backup. De meesten hebben een noodgenerator staan om uitval in de winter op te vangen. Ik zie het niet gebeuren dat het een bstseller zal worden.

Plaats reactie