netvergoeding 07/2015

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
flinflin
lid
Installatie Land: België
Contacteer:

netvergoeding 07/2015

Bericht door flinflin » 02 jul 2015, 14:29

Ik ben al jaren aan het discuteren met zowel VREG VEA INFRAX EANDIS en een handjevol politiekers maar het haalt allemaal niet veel uit.
Vele eigenaars van zonnepanelen kunnen zich wel vinden in een vorm van netvergoeding maar niet de afstraffing die momenteel op tafel ligt.
Welke opties zijn er? Het lijkt me interessant om langs deze weg te kijken wat we op poten kunnen zetten.
Er zijn meer dan 230.000 installaties bij de VREG geregistreerd.
Stel dat dit gemiddeld over 3kW zou gaan (is wel meer) dan spreek je over 600MegaWatt dat is meer dan een Doel 1 of 2.
Hier moet toch meer mee kunnen dan gewoon braaf deze afstraffing te volgen.
Ze willen in Brussel precies af van zonneënergie dus kunnen we die actie ook eens letterlijk nemen.
Als we nu eens op een zonnige dag afspreken om zoveel mogelijk installatie uit te zetten rond het middaguur dat iedereen begint te koken en meer te verbruiken. Als we dat ook in de media krijgen moeten we ze in Brussel toch kunnen laten panikeren.

Spijtig heb ik niet de slagkracht om duizenden mensen op de been te brengen maar misschien dat er op dit forum wel mensen zijn die dit op gang kunnen brengen via dit kanaal en of andere sociale media.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Re: netvergoeding 07/2015

Bericht door bruma » 02 jul 2015, 14:40

Overtuig die gezinnen om lid te worden van de VZW die een rechtzaak aan t voeren is. Je kan je steentje bijdragen door de leaflet te downloaden en die aan PV eigenaars te bezorgen.
Zal veel meer impact hebben, want op t net zal men het niet merken. Laat staan dat ze er warm van krijgen.

stegero
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door stegero » 02 jul 2015, 15:01

Hopelijk verschijnt morgen of overmorgen dit antwoord in de rubriek 3535 van HLN op een vraag van een "bedrogen" zonnepaneelbezitter:

Er is één vereniging die zich het lot van alle Vlaamse zonnepanelenbezitters heeft aangetrokken, namelijk Zonstraal VZW. Er is goede hoop dat ook deze netvergoeding naar de prullenmand wordt verwezen, juist zoals gebeurd is bij de netvergoeding 1.0.
Weet dat, alhoewel geen enkele Vlaamse krant en/of TV-zender er iets over gezegd hebben, de netvergoeding in Wallonië geschrapt werd door het HvB van Luik.
Het lidgeld van de VZW bedraagt slechts een peulschil van 10€/jaar. Zou zeggen: Wordt lid.
Gedane beloftes moeten gehouden worden: terugdraaiende tellers, GEEN netvergoeding en onze zelfopgewekte elektriciteit gratis.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

flinflin
lid
Contacteer:

Bericht door flinflin » 02 jul 2015, 15:52

bruma schreef:Overtuig die gezinnen om lid te worden van de VZW die een rechtzaak aan t voeren is. Je kan je steentje bijdragen door de leaflet te downloaden en die aan PV eigenaars te bezorgen.
Zal veel meer impact hebben, want op t net zal men het niet merken. Laat staan dat ze er warm van krijgen.

Als je met genoeg mensen gelijktijdig de zonnepanelen uitzet en een paar duizend wat zoals uw vuur, oven en microgolfoven aanzet gedurende een half uur. vervolgens het tegenovergestelde, alles uit en de zonnepanelen terug aan, dan kraakt het tot in het zuiden van Frankrijk!
Ik hoop dat het niet zover moet komen maar zonder dreiging gaan ze zeker niet luisteren.

Waar kan ik dat leaflet downloaden? ik ken redelijk wat mensen aan wie ik dat rechtstreeks kan doorsturen.

stegero
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door stegero » 02 jul 2015, 15:58

http://www.zonstraal.be/vzw/

En daar kan je je ook lid maken :D
Power to the people!

flinflin
lid
Contacteer:

Bericht door flinflin » 02 jul 2015, 16:37

stegero schreef:http://www.zonstraal.be/vzw/

En daar kan je je ook lid maken :D

Ik zie dat de flyer al van november 2014 is, kan ik ergens een up to date versie vinden van juli 2015?
Hier wordt nog verwezen naar de cijfers van 2013 en ik zou graag de juiste huidige cijfers aan mijn contacten bezorgen.

Alvast bedankt voor de info.

bruma
Master lid
Contacteer:

Bericht door bruma » 02 jul 2015, 16:52

flinflin schreef:
bruma schreef:Overtuig die gezinnen om lid te worden van de VZW die een rechtzaak aan t voeren is. Je kan je steentje bijdragen door de leaflet te downloaden en die aan PV eigenaars te bezorgen.

Als je met genoeg mensen gelijktijdig de zonnepanelen uitzet en een paar duizend wat zoals uw vuur, oven en microgolfoven aanzet gedurende een half uur. vervolgens het tegenovergestelde, alles uit en de zonnepanelen terug aan, dan kraakt het tot in het zuiden van Frankrijk!
Ik hoop dat het niet zover moet komen maar zonder dreiging gaan ze zeker niet luisteren.

Waar kan ik dat leaflet downloaden? ik ken redelijk wat mensen aan wie ik dat rechtstreeks kan doorsturen.

stop met doe onzin te verkopen.
Nu nog een keer herhalen:
Indien je al 1.000 gezinnen zou vinden met een installatie 10KW dan heb je 10MW
De pompcentrale van COO alleen al kan 1.100MW ZES uur lang opwekken als de bekkens vol zijn.
Zelfs de kleinste pomp/generator van 135KW heeft geen probleem met uw testje.
Zelfs uw testje met 600MW is een lachertje voor het net. Als je al een heel zonnige koude dag zou hebben, met zelfs wind, dan zal kernenergie gebruikt worden om te pompen. Het wegvallen van 600MW zon zal er misschien voor moeten zorgen dat er niet gepompt wordt, en mocht je iets meer vermogen vragen dan kunnen ze gerust dienen als generator.

Daarnaast heeft elia 25 turbojets van 20MW (of zijn t er 20 van 25MW) ter beschikking om kortstondige pieken op te vangen (opstarten of netkoppelen warme centrales)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jul 2015, 17:08

Hier vind je de nieuwe bedragen.
http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... rief_2.pdf
En ik ben ook geen voorstander van acties waartoe hier wordt opgeroepen.
Het forum kan geen verantwoording nemen voor de gevolgen, of dat nu wel of niet mogelijk is laat ik in het midden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

devischer
junior lid
Contacteer:

Bericht door devischer » 02 jul 2015, 17:54

Geachte leden;

Ik ben nu ook gèèn mizeriezoeker maar wat finfin voorstelt heb ik ook al heeeeel lang in mijn gedachte.
Alleen is het weeral het juiste tijdstip niet denk ik, dit zou moeten gebeuren in de winterperiode, akkoord , de opbrengst is dan niet zo groot,
maar als het een mooie heldere dag is met zon, zoals we de voorbije winter veel gehad hebben , en we leggen de boel 1 werkweek stil,
dan denk ik dat dit veel meer impact zou hebben dan een half uurtje, want de industrie en huishoudens "verwarming enz.." zouden in het gedrang komen. Ook denk ik dat er dan meer mensen zouden meedoen omdat het verlies niet zo groot is.

wat ik raar vind is dat we de politiekers en de nieuwsredacties niet gehoord hebben tijden hun zogezegde blackout scenario dat we zouden krijgen,
was dit pure angstmakerij of waren ze toch blij met onze zonneinstallaties?

wat ik ook niet fair vind, ik heb persoonlijk een omvormer van 5080WP en gisteren kreeg ik dus het goede nieuws dat ik 5x 73 € mag betalen per jaar.
terwijl ik ± 4700 per jaar haal.
Had ik een omvormer gehad van 4980WP was de rekensom anders en beter want 4x 73 € was het totaal.
hadden ze niet beter gewoon bij de Vreg bekeken wanneer je een certificaat aanvraagt om een bepaald bedrag in te houden, zo had je dan de zekerheid dat wanneer er eens panne ontstaat en de installatie werkt niet of het is lang slecht weer enz... je maar per geproduceerde 1000W een som moest betalen.

Wat de te betalen som betreft??? val ik helemaal achterover
ik >> 73 € , een vriend 83€ ,ik heb al gehoord in de limburg iets van max 35€, waarschijnlijk nog andere bedragen elders ,het is dus toch niet voor iedereen gelijk in dit klotelandje.
Ik zou eens graag de bedragen weten van de verschillende leveranciers in vlaanderen, is dit ergens te vinden??

eerst maken ze ons warm om te investeren en dan geven ze belastingsvoordeel, en nu komt het , per jaar voor mij 365€kes en dat nog 15 jaar lang, wel dat is dan ± het bedrag dat ik terug gekregen heb van de belastingen, 5475€.

ze zullen er wel 15 jaar moeten achter wachten in Brussel maar terugpakken , dat is een zekerheid , mogelijk met een indexaanpassing(niet op ons loon hè);>))
Wat zal er daarna gebeuren?? alle jaren nadien blijven betalen ???

't ja misschien zit er voor ons Vlamingen weer niet anders op dan jaaaa te knikken, bij de walen is dat terug anders.
en allemaal tezamen strijden, dat was 100 jaar geleden denk ik.

Sorry als ik met dit betoog sommigen tegen de schenen schop maar het moest eens van mijne lever ;>))

grt
devischer

stegero
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door stegero » 02 jul 2015, 18:06

Zie de voorlaatste post ivm de netvergoedingen.

Die 35€ in (de) Limburg is dan maar voor een half jaar, want bij Infrax betalen ze 71€/1000W vermogen.

Je kas opvreten thuis helpt niet. Lid worden en 10€/jaar dat helpt wel en je stelt nog een goede daad.
Power to the people!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jul 2015, 18:08

Ik zou eens graag de bedragen weten van de verschillende leveranciers in vlaanderen, is dit ergens te vinden??

één berichtje boven dat van jouw :lol:
En voor de zekerheid hier nog eens:
http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... rief_2.pdf
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jul 2015, 18:16

dan denk ik dat dit veel meer impact zou hebben dan een half uurtje, want de industrie en huishoudens "verwarming enz.." zouden in het gedrang komen.

En de werking van ziekenhuizen, verkeerslichten, telefoonverkeer en andere levensbelangrijke zaken, daar ook al aan gedacht :evil:
.

devischer
junior lid
Contacteer:

Bericht door devischer » 02 jul 2015, 18:20

Stegero en janus

was misschien iets te rap na het lezen van flinflin zijn bericht en heb nu de bedragen gezien

dit was wat ik gekregen heb van electrabel

Wat betekent dit concreet voor u?
De omvormer van uw installatie heeft een vermogen van 5 kVA*.
IMEWO rekent een heffing van 74,53 € /kVA (incl. btw).
De extra kost op jaarbasis voor u is dus 373 € (incl. btw).

grt
devischer

bruma
Master lid
Contacteer:

Bericht door bruma » 02 jul 2015, 18:21

@devischer
Ik ga akkoord met jou in verband met de aangerekende netvergoeding.
De VREG verkondigt in geuren en kleuren en met veel toeters en bellen dat er teveel parameters zijn om rekening mee te houden om een correcte opbrengst en injectie % vast te stellen terwijl ze een perfect beeld hebben van wat opgewekt wordt nl GSC.
Echter dan is het een regelrechte belasting op GSC's (belasting op subsidies)

devischer
junior lid
Contacteer:

Bericht door devischer » 02 jul 2015, 18:28

Janus ,

sorry dat ik het misschien cru aanbreng maar .........wat had er dan gebeurt bij een black out de voorbije winter.
ze waren toch op alles voorbereid volgen de ministers en gouverneurs in het nieuws.

dat was eens een mooie test geweest voor die mannekes, er staan bij sommigen waarschijnlijk nog ettelijke dozen pampers in de kelder
je weet maar nooit, het is elk jaar eens winter hè

grt
devischer

Plaats reactie