zonneboiler installeren in bestaande c.v. installatie

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Mat Baeten
Installatie Land: België
Contacteer:

zonneboiler installeren in bestaande c.v. installatie

Bericht door Mat Baeten » 24 jan 2015, 14:36

In mijn c.v installatie bestaande uit een houtvergasser met 2500l buffer, condensatieketel en boiler wil ik een zonneboiler plaatsen om in de zomer niet te moeten stoken.
Mijn condensatieketel heeft al 4 jaar niet meer gebrand (alleen even testen ) omdat ik het makkelijk kan bijhouden met hout.
In de zomer stookte ik een keer om de 3 a 4 dagen mijn buffer “vol “ en verwarmde daarmee de boiler.
De bedoeling is om zo veel mogelijk zelf aan te sluiten, maar buiten de “standaard” aansluitingen vind ik niets op internet.
Kan er iemand met mij meedenken?
Mat

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Contacteer:

Re: zonneboiler installeren in bestaande c.v. installatie

Bericht door DaanW » 24 jan 2015, 16:14

Het grote buffervat bevat alleen CV water veronderstel ik?
Zit daar eventueel een spiraal in die nog vrij is?
De zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op CV water gaat niet. Daarvoor heb je sowieso een apart circuit nodig.

Een zonneboiler heeft onderaan koudwater nodig om voldoende efficiënt te zijn. Koud sanitair water geeft het beste rendement omdat retourwater van CV nog te warm is.
Een zonneboilervat van 100 L als voorschakelvat voor de gewone boiler geeft volgens mij het beste resultaat.
Door de zonneboiler onder de gewone boiler te plaatsen zal het warmste water steeds naar de gewone boiler stromen (thermosyphon), ook als er niet getapt wordt.
De gewone boiler kan indien nodig verder opgewarmd worden door het buffervat of de gasketel.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door bruma » 24 jan 2015, 16:39

Mat
Je moet je zonnecollector zien als een bijkomende warmtegenerator naast de reeds bestaande cv ketel en houtvergasser.
Vermoedelijk zit nu al een 3wegsklep om te kiezen of de houtvergasser of de cv warmte moet leveren.
Er kan ook met een terugslagklep gewerkt worden.
Je zonnecollector zal bestaan uit de collecto, pomp en een warmtewisselaar (WW), dit is je primaire kring. In die kring zal je werken met glycolwater of soortgelijke vloeistof. De andere zijde van je WW samen met een bijkomende pomp is je secundaire kring.
Via een tempsonde op je primaire kring en eentje in je secundaire kring zal de pompen van de primaire en secundaire kring gestart of gestopt worden.
Je kan je buffervat opwarmen, identiek als dat de vergasser nu doet, maar misschien ook je boiler. Indien dat laatste mogelijk is zal je sturing er iets anders uit zien. Je start je collector op de laagste temp (boiler of buffer), op het ogenblik dat je secundaire temp hoger is dan de onderkant van je boiler warm je enkel je boiler verder op. Op het ogenblik dat je boiler volledig warm genoeg is schakel je over op je buffer.

Mat Baeten
Contacteer:

Bericht door Mat Baeten » 25 jan 2015, 14:58

Ik heb mijn vraag iets verkeerd gesteld en heb eigenlijk “geen” idee hoe de installatie werkt.
In de winterperiode als er gestookt moet worden is mijn warmteproductie met mijn houtvergasser voldoende om de vraag van de c.v. en boiler ruim te voldoen ( ik kan maximaal 48 uur niet stoken omdat ik voornamelijk mijn vloerverwarming stook) . Mijn houtvergasser verwarmt eerst de boiler totdat de gewenste temperatuur is verkregen. Ook voorziet hij de vloer van de gevraagde warmte. Daarna gaat de warmte naar de buffer (dit is summier zoals mijn installatie werkt.)
De eerste vraag gaat over de zomerperiode :
Het liefste zou ik mijn gewone boiler (100 liter )als eerste verwarmen en dan pas mijn zonneboiler of is dit een verkeerde manier ?
Ik ga er van uit dat de zonneboiler net als bij fotovoltaïsch panelen bij gebrek aan zon niet altijd voldoende warmte wordt geproduceerd om de zonneboiler op te warmen.

2e vraag : kan ik iets doen met de warmte van de zonneboiler als ik aan het stoken ben met de houtvergasser?

Mat

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jan 2015, 15:24

Het liefste zou ik mijn gewone boiler (100 liter )als eerste verwarmen en dan pas mijn zonneboiler of is dit een verkeerde manier ?

Persoonlijk zou ik kijken voor 1 boiler met 2 spiralen (1 voor de buffer en 1 voor de zonnepanelen)
Anders moet je weer met allerlei pomp en besturingssystemen gaan werken voor 2 boilers.

2e vraag : kan ik iets doen met de warmte van de zonneboiler als ik aan het stoken ben met de houtvergasser?

Ik weet niet wat voor zonneboiler je wilt plaatsen, (opp.vlakte) maar meestal is het sop de kool niet waard.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Mat Baeten
Contacteer:

Bericht door Mat Baeten » 25 jan 2015, 15:41

De installatie is 2 x viessman vitosol 200f panelen (ca 4 m2 )
boiler 250 liter.
mat

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jan 2015, 15:53

En de helling en orientatie?

4m2 is wel rijkelijk veel voor 250L bij ideale opstelling.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Mat Baeten
Contacteer:

Bericht door Mat Baeten » 25 jan 2015, 18:42

De oriëntatie is zo goed als zuid en de hellingshoek is 45°
Maak ik hieruit op dat er een overproductie is?
Waar gaat deze warmte bij een normale installatie naar toe?
Is het zo dat de warmte in het primaire systeem pas naar de warmtewisselaar wordt gevoerd als dit een bepaalde temperatuur heeft?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jan 2015, 18:58

Bij oververhiting van de panelen wordt de pomp uitgezet en verdampt de vloeistof in het paneel, waardoor deze productie stopt (druksysteem)
Bij een leegloop syteem laat met de vloeistof uit de installatie lopen.
Verder zijn er nog systemen met een extra radiator of koeling dmv een sproeier.

Is het zo dat de warmte in het primaire systeem pas naar de warmtewisselaar wordt gevoerd als dit een bepaalde temperatuur heeft?

Bij een graad of 10 verschil start de pomp pas.
.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door jeroen beeckx » 25 jan 2015, 19:16

Beste,

Paradigma heeft een systeem dat werkt met CV water...
Wij hebben zo ééntje pas geïnstalleerd bij een klant.

Zij werken met een extra buitenvoeler aan de collector, gaat deze onder een bepaalde Tp, dan gaat de pomp enkele sec. draaien.
(hierop geven zij 10 jaar garantie)

Groot voordeel: geen dure glycol én geen onderhoud én geen extra buffer of WW.

Zij hebben een soort van "retro-fit" t-stukken die je op verrek én retour van je boiler kan plaatsen.

Groeten!
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie