Overproductie zonnepanelen voor sanitair warm water

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Overproductie zonnepanelen voor sanitair warm water

Bericht door bruma »

erhapp schreef:
DaRkMaN_FX schreef: 13 mei 2021, 13:39 Dat ding van GPC kost wel 650 euro of meer dacht ik. En dit zonder weerstand.

Dan lijkt mij de boiler interface van SolarEdge goedkoop mocht je een SolarEdge omvormer hebben.

Zal deze avond proberen de verkoopsfiches van de GPControl online te plaatsen.
Ik wou gewoon aangeven dat een proportioneel SSR gebruikt wordt in een dergelijke situatie. De GPControl is inderdaad niet goedkoop. De uitdaging is natuurlijk om dit gedeelte van het systeem zelf te bouwen. Het is perfect mogelijk om met een ESP8266 of een andere Arduino de digitale meter uit te lezen en de SSR aan te sturen. Zo heb je een GPControl voor een paar euro's.
Ik vrees dat uw ESP8266 een beetje (véél) te traag zal zijn.
Om er zeker van te zijn dat er geen injectie én afname zal zijn zal je sneller moeten kunnen werken dan de sample frequentie (4000Hz) van de DM die zijn gegevens naar buiten spuugt op de S1 poort à rato van 1,5Mbps.
erhapp
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door erhapp »

Maarten0 schreef: 13 mei 2021, 16:33 De meeste proportionele SSR's werken met fase-aansnijding.
Ik heb geen idee of er ook in HF uitvoering zijn, maar als je fase-aansnijding gebruikt, ga je bij 50W produktie en 50W geregeld verbruik, op hetzelfde moment stroom afnemen en leveren.

Tenzij ik mij vergis, is de meting van een DM niet met gemiddeldes, maar gebeuren er meerdere metingen per periode?
Ik merk in mijn testopstelling dat de de tellers (afname en injectie) van de digitale meter in elk geval niet verhogen op het ogenblik dat ik met de boiler exact het overtollig vermogen van de zonnepanelen kan opgebruiken.

(In praktijk laat ik het algoritme "mikken" op 50W injectie. Dit maakt dat over het algemeen de injectieteller traag oploopt.)
Laatst gewijzigd door erhapp op 13 mei 2021, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
erhapp
junior lid

Bericht door erhapp »

bruma schreef: 13 mei 2021, 16:55 Ik vrees dat uw ESP8266 een beetje (véél) te traag zal zijn.
Om er zeker van te zijn dat er geen injectie én afname zal zijn zal je sneller moeten kunnen werken dan de sample frequentie (4000Hz) van de DM die zijn gegevens naar buiten spuugt op de S1 poort à rato van 1,5Mbps.
Je kan natuurlijk gebruik maken van de P1 ipv de S1 poort. Op P1 geeft de digitale meter maar 1 keer per seconde een datagram. Gezien vanuit het standpunt van de ESP8266 is dit heel traag. Verder heb ik gemerkt dat het datagram een vertraging van een viertal seconden heeft. Een verandering van de belasting zie je pas een aantal seconden later in de communicatie. Dit wil concreet zeggen dat je kan inspelen op alle veranderingen in het systeem die langer dan 5 seconden duren. Niet echt een probleem dus als je veranderingen in het vermogen van de zonnepanelen wil opvolgen of wanneer je de boiler wil uitschakelen op het ogenblik dat er een andere grootverbruiker actief wordt.

Zonder al te veel optimalisatie van de controlelus lukt het om binnen de 5 tot 10 seconden het totaal vermogen te stabiliseren binnen een marge van +/-10W. Dit gekoppeld met een richtwaarde van 50W injectie maakt dat je slechts heel uitzonderlijk of gedurende een heel beperkte tijd een stroomafname hebt.
koenieboy
junior lid

Bericht door koenieboy »

Ik heb me nu een SSR van Carlo Gavazzi RGC1P23V30ED aangeschaft. Eén deze dagen/weken hoop ik de test te kunnen doen. Mijn vrees was/is inderdaad ook wel dat ik bij bvb 50% faseaansnijding de helft van de tijd zou injecteren en de andere helft stroom zou afnemen. Als wat erhapp zegt klopt dan ziet het er rooskleurig uit :-)
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

koenieboy schreef:Ik heb me nu een SSR van Carlo Gavazzi RGC1P23V30ED aangeschaft. Eén deze dagen/weken hoop ik de test te kunnen doen. Mijn vrees was/is inderdaad ook wel dat ik bij bvb 50% faseaansnijding de helft van de tijd zou injecteren en de andere helft stroom zou afnemen. Als wat erhapp zegt klopt dan ziet het er rooskleurig uit :-)
Dat is wat GPControl ook in hun voorstellen verwerkt, rond de prijs van 250 euro is ook een vrij prijzig onderdeel.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

In de praktijk is het simpeler: ik heb enkel een aan uit contactor relais gebruikt voor mijn 3000w weerstand. Zelfs op een grijze dag heb je genoeg aan overschotten om af en toe 3000w te halen en zo 1000 liter bij te verwarmen. Het blijft een bijverwarming, gesteund door zonneboiler en/of warmtepomp, die moeten voorrang krijgen als je echt groen denkt, en bovendien hoef je per dag niet zo hoog te gaan. 50 gr is meer dan voldoende.

Daarom lijkt het dimmen van die 3000w Spielerei.

Ik werk dus in stappen. Als er maar 1800w is en de watertemp is onder de 47 gr dan mag mijn warmtepomp aan, en als er 3000w is en de volgende dag wordt het grijs, en we staan nog niet boven de 50 gr, dan is het tijd voor die weerstand.

Mis ik iets? Het gaat uiteindelijk om minder afname hebben, niet om zo weinig mogelijk injectie.

Ik zie wel voordeel in kleinere stappen om bijvoorbeeld auto te laden. Stel dat je een driefase laadpunt hebt dan zou die pas aangaan als er 7300w of 11kw over is. Dat is wat veel zonoverschot. Daarom zou ik een lader kiezen die ook nog op 1 fase kan en aangaat vanaf 3500w.

zonstraal
Erelid
Erelid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door zonstraal »

Mijn solid state relais
2A646F54-700B-4CCF-874A-098553AD7FD0.jpeg
95ABE460-9B5F-430C-B950-FA2505D62910.jpeg
Aangestuurd door mijn plc van 0 - 10 volt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
erhapp
junior lid

Bericht door erhapp »

zonstraal schreef: 14 mei 2021, 11:06 Mijn solid state relais2A646F54-700B-4CCF-874A-098553AD7FD0.jpeg
95ABE460-9B5F-430C-B950-FA2505D62910.jpeg

Aangestuurd door mijn plc van 0 - 10 volt

Leuk, ik heb dezelfde lopen. Aangestuurd 0-10V aangestuurd door een ESP8266.
erhapp
junior lid

Bericht door erhapp »

bartgo schreef: 14 mei 2021, 09:04 In de praktijk is het simpeler: ik heb enkel een aan uit contactor relais gebruikt voor mijn 3000w weerstand. Zelfs op een grijze dag heb je genoeg aan overschotten om af en toe 3000w te halen en zo 1000 liter bij te verwarmen. Het blijft een bijverwarming, gesteund door zonneboiler en/of warmtepomp, die moeten voorrang krijgen als je echt groen denkt, en bovendien hoef je per dag niet zo hoog te gaan. 50 gr is meer dan voldoende.

Daarom lijkt het dimmen van die 3000w Spielerei.

Ik werk dus in stappen. Als er maar 1800w is en de watertemp is onder de 47 gr dan mag mijn warmtepomp aan, en als er 3000w is en de volgende dag wordt het grijs, en we staan nog niet boven de 50 gr, dan is het tijd voor die weerstand.

Mis ik iets? Het gaat uiteindelijk om minder afname hebben, niet om zo weinig mogelijk injectie.

Ik zie wel voordeel in kleinere stappen om bijvoorbeeld auto te laden. Stel dat je een driefase laadpunt hebt dan zou die pas aangaan als er 7300w of 11kw over is. Dat is wat veel zonoverschot. Daarom zou ik een lader kiezen die ook nog op 1 fase kan en aangaat vanaf 3500w.
Ik heb een installatie van 3,5kW. Dit maakt dat er niet zo heel vaak massa's vermogen over is. In mei-juni is dit natuurlijk niet zo een probleem maar in de wintermaanden is het een heel ander verhaal. In die periode heb ik, net zoals bijna iedereen, absoluut te weinig productie. En dan nog zie je ik een heel deel van de productie teruggedraaid worden. In een scenario van netkosten volgens bruto-afname zou het toch wel heel tof zijn om al de eigen productie te kunnen gebruiken. Dus ja, het gaat over het minimaliseren van de afname. Dit gaat echter hand in hand met minimale injectie.
koenieboy
junior lid

Bericht door koenieboy »

DaRkMaN_FX schreef: 13 mei 2021, 22:01
koenieboy schreef:Ik heb me nu een SSR van Carlo Gavazzi RGC1P23V30ED aangeschaft. Eén deze dagen/weken hoop ik de test te kunnen doen. Mijn vrees was/is inderdaad ook wel dat ik bij bvb 50% faseaansnijding de helft van de tijd zou injecteren en de andere helft stroom zou afnemen. Als wat erhapp zegt klopt dan ziet het er rooskleurig uit :-)
Dat is wat GPControl ook in hun voorstellen verwerkt, rond de prijs van 250 euro is ook een vrij prijzig onderdeel.
Ik heb er maar 120euro voor betaald.
Hier heb ik mijn eerste resultaten gepost.
Plaats reactie

Terug naar “Alternatieve Energie”