Overproductie zonnepanelen voor sanitair warm water

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
fotoon
lid
Installatie Land: België

Re: Overproductie zonnepanelen voor sanitair warm water

Bericht door fotoon »

Bedankt, Janus, voor je reactie.
Er is geen display. De verwarmingsspiralen zijn gebakken in een soort van kunstmatige steen zodat er geen vies luchtje vrij komt bij verwarming en het ook langzaam zijn warmte afgeeft. Een olieradiator heeft namelijk wel dat vieze luchtje, is snel warm maar ook weer snel koud.
Kan dat met een gewone dimmer dan? Ik bedoel zo een waarmee een gloeilamp gedimd kan worden en daarmee stoor ik niet het net.
Fotoon
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Een olieradiator heeft namelijk wel dat vieze luchtje, is snel warm maar ook weer snel koud.
Dat klopt niet hoor, je bent denk ik in de war met een gewoon elektrisch vuurtje waar de spiralen vrij hangen.
Bij een olieradiator zitten ze in de olie zoals de naam al zegt en olie koelt niet zo snel af.

Wat de dimmer betreft kan ik je niet helpen.
Hoe wou je die trouwens aansturen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
iep
junior lid

Bericht door iep »

Hoi allen,

Ik heb vandaag de test toestellen toegekregen, en ik heb meteen even getest van Fotoon vroeg.

Ik heb een simpele elektrische verwarming vanuit de aldi (met weerstand) aangesloten op het toestel, en deze geeft netjes een variabel vermogen aan de verwarming.

Je voelt duidelijk meer en minder warmte opbrengst aan de hand van de overschot zonne-energie, en je ziet ook duidelijk het verbruik op de display.

Groetjes
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

Zelf was ik aan een "eenvoudig" systeem aan het denken: namelijk een simpele elektrische boiler met weerstand op temperatuur houden met de overproductie van de zonnepanelen, en deze boiler vóór de toevoer naar de boiler van de warmtepomp te plaatsen. Op die manier moet de warmtepomp enkel het temperatuurverschil nog bijpassen in periodes dat er te weinig overproductie is.
Het enige wat ik dan nog nodig heb is een soort van relais dat op momenten van injectie de overproductie ook naar de boiler leidt. Dat relais zou wel iets kant-en-klaar moeten zijn, gezien ik te weinig van elektronica ken om zoiets zelf te knutselen.
Wat ik wel nog moet checken is of de warmtepomp geen probleem heeft met de toevoer van voorverwarmd water.
Tèwattattè.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

iep schreef:Hoi allen,

Ik heb vandaag de test toestellen toegekregen, en ik heb meteen even getest van Fotoon vroeg.

Ik heb een simpele elektrische verwarming vanuit de aldi (met weerstand) aangesloten op het toestel, en deze geeft netjes een variabel vermogen aan de verwarming.

Je voelt duidelijk meer en minder warmte opbrengst aan de hand van de overschot zonne-energie, en je ziet ook duidelijk het verbruik op de display.

Groetjes
Ik ben even het noorden kwijt en kan niet helemaal meer volgen welke test je om welke reden hebt gedaan.

Het zou nl het volgende moeten zijn
Op de huisinstallatie met bidirectionele meter met PV en 1 verbruiker die in vermogen gestuurd wordt terwijl de PV's maar een deel van het max vermogen opwekken.

Immers aan de weerstand kan je niks wijzigen dus beperkt je door middel van een toestel de afgenomen energie (kWh) tot wat de PV's opwekken (kWh) echter het vermogen in kW van de PV's is over de volledige cyclus en van de verbruiker hoger maar in een beperkt deel van de cyclus.
Ik vermoed dat de bidirectionele meter over die periode zowel export als import zal registreren.

Mogelijks dat dit met HF schakeling niet zo is (inductie kookplaten).
erhapp
junior lid

Bericht door erhapp »

Redelijk duur toestel. Je zou het ook zelf kunnen doen met een proportioneel SSR. (Dit is waarschijnlijk ook hoe het toestel werkt)
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Wat is eer SSR?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

erhapp
junior lid

Bericht door erhapp »

janus schreef: 12 mei 2021, 20:51Wat is eer SSR?

Sorry, een Solid State Relay. Een elektronische schakeling die functioneert als een relay. Maar dan zonder bewegende delen. Net zoals bij een klassieke relay kan je met behulp van een zwakstroom signaal netspanning schakelen.

Een proportioneel SSR gaat nog een stapje verder. Zo kan je niet alleen aan- en uitschakelen maar heb je controle over het geleverde voltage. Dit werkt doordat de SSR heel snel schakelt in elke golf van de wisselspanning. Zo krijgt de weerstand maar een gedeelte van de wisselspanningsgolf "te zien".

De sturing van je proportioneel SSR is meestal een 0-20mA signaal of een 0-10v signaal. Dit zijn zaken die je, via een beperkte schakeling, kan sturen vanuit een microcontroller. Deze microcontroller kan meteen ook het telegram van je digitale meter laten uitlezen.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Bedankt voor de extra uitleg.
.

Maarten0
lid

Bericht door Maarten0 »

Ik ken maar weinig van dat soort toestellen, maar de MyPV werkt zeker niet met Solid State Relay, maar met een hoogfrequent chopper, waardoor je een gelijkmatiger verbruik hebt.
Dat is dan ook één van de hoofdredenen waarom het ding zo duur is, met een SSR is dit veel goekoper, maar daarmee kan je nooit traploze vermogensregeling doen voor een weerstand om zo je eigenverbruik te maximaliseren.

Om het eenvoudig uit te leggen.
Stel dat je 1500W meer produceert en je wil die volledig zelf verbruiken door middel van een weerstand van 3000W
Met een SSR ga je dan steeds minstens een halve of hele cyclus (bij 50Hz dus 1/100 of 1/50 seconde) het volledige vermogen verbruiken en vervolgens een even lange tijd helemaal niets.
bij een analoge power meter of KWh meter zal er dan een verbruik van 0 gemeten worden.
De digitale meter kan dit veel sneller zien en zal bijgevolg achtereenvolgens een afname en een verbruik van 1500W registreren, waardoor je je eigenverbruik niet verhoogt en je elektriciteitsregeling wel.

Je hebt ook nog fase-aanslijding en fase afsnijding, daarmee wordt de "aan-tijd" (of duty cycle) traploos bepaald binnen een cyclus, dus in dit voorbeeld wordt er al iets sneller geknipt.
Maar ook dit gaat tot verbruik leiden op de DM
Fase aansnijding zie je vooral bij dimmers om lampen te regelen, wat dus ook nig geen echte oplossing.

Met hoogfrequente sturingen gaat dat knippen zoveel sneller dat dit ook met de DM niet meer meetbaar is en je dus een geregistreerd verbruik van 0W hebt.
erhapp
junior lid

Bericht door erhapp »

Maarten0 schreef: 13 mei 2021, 01:22 Ik ken maar weinig van dat soort toestellen, maar de MyPV werkt zeker niet met Solid State Relay, maar met een hoogfrequent chopper, waardoor je een gelijkmatiger verbruik hebt.
Dat is dan ook één van de hoofdredenen waarom het ding zo duur is, met een SSR is dit veel goekoper, maar daarmee kan je nooit traploze vermogensregeling doen voor een weerstand om zo je eigenverbruik te maximaliseren.
Vandaar natuurlijk een proportioneel SSR ipv een gewone SSR. Het lukt mij perfect om op die manier mijn stroominjectie te stabiliseren rond de 50W.
erhapp
junior lid

Bericht door erhapp »

GPC, een bedrijf dat My-PV verkoopt, heeft ook een eigen module die specifiek bedoeld is om via een proportionele SSR en op basis van de P1-poort van de digitale meter een boiler aan te sturen: https://www.gpceurope.com/artikel/gpcon ... r-sturing/
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Overproductie zonnepanelen voor sanitair warm water

Bericht door DaRkMaN_FX »

Dat ding van GPC kost wel 650 euro of meer dacht ik. En dit zonder weerstand.

Dan lijkt mij de boiler interface van SolarEdge goedkoop mocht je een SolarEdge omvormer hebben.

Zal deze avond proberen de verkoopsfiches van de GPControl online te plaatsen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
erhapp
junior lid

Bericht door erhapp »

DaRkMaN_FX schreef: 13 mei 2021, 13:39 Dat ding van GPC kost wel 650 euro of meer dacht ik. En dit zonder weerstand.

Dan lijkt mij de boiler interface van SolarEdge goedkoop mocht je een SolarEdge omvormer hebben.

Zal deze avond proberen de verkoopsfiches van de GPControl online te plaatsen.
Ik wou gewoon aangeven dat een proportioneel SSR gebruikt wordt in een dergelijke situatie. De GPControl is inderdaad niet goedkoop. De uitdaging is natuurlijk om dit gedeelte van het systeem zelf te bouwen. Het is perfect mogelijk om met een ESP8266 of een andere Arduino de digitale meter uit te lezen en de SSR aan te sturen. Zo heb je een GPControl voor een paar euro's.
Maarten0
lid

Bericht door Maarten0 »

De meeste proportionele SSR's werken met fase-aansnijding.
Ik heb geen idee of er ook in HF uitvoering zijn, maar als je fase-aansnijding gebruikt, ga je bij 50W produktie en 50W geregeld verbruik, op hetzelfde moment stroom afnemen en leveren.

Tenzij ik mij vergis, is de meting van een DM niet met gemiddeldes, maar gebeuren er meerdere metingen per periode?
Plaats reactie

Terug naar “Alternatieve Energie”