voordelen aan een warmtepomp?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
energy4all
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

voordelen aan een warmtepomp?

Bericht door energy4all »

Gegeven :
een heat-pump 2.15 KW (input 9A), tank volume van 300 l, een verwarmingscapaciteit van 8.3 KW, output water van 50° C.

Reken ik verkeerd of wordt door dit toestel over een periode van 6 maand 150 tot 300 KW verbruikt, met 50° C output.

Een verbuikskost van 33 tot 66 euro over 6 maanden of bruikbaar voor vloerverwarming en/of verwarming van sanitair water, boiler van 300l?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: voordelen aan een warmtepomp?

Bericht door janus »

Je schrijft je berekening er niet bij dus weten wij niet of die fout is.

Maar verbruik is afhankelijk van de buitentemp. en de warmtevraag.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
energy4all
Senior lid

De output watertemperatuur is 55° c.

Ik lmoet een fout gemaakt hebben met mijn berekening gisteren.

Die 2.15 KW lijkt mij de input te zijn, dus per dag (als je daarvoor 20 h verbruik neemt, gedurende 180 dagen en een verbruikskost electriciteit van 0.22 euro per KWh, geeft 2.15*20*180= 7.740 KWh x .22 € = 1.7002.80 € of een kost voor vloerverwarming in dat geval die niet verantwoord is, tenzij alle electriciteit opgewekt wordt met zonnepanelen?

Voor sanitair water lijkt me er mogelijk iets in te zitten, zeker als hiervoor zonnepanelen gebruikt worden.

2 h x 2.15 kwh * 365 dagen = 1.570 KWh aan .22 € = 345 euro.

Vloerverwarming + waniatair water zou 9.310 KWh vragen, dus samen met het ander huiselijk electriciteitsverbruik zou een installatie nodig zijn van meer dan 10.000 KWh.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Verbruik is afhankelijk van de warmtevraag, niet van het vermogen van het toestel.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

declerck
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door declerck »

energy4all schreef: 06 okt 2020, 10:58 De output watertemperatuur is 55° c.

Ik lmoet een fout gemaakt hebben met mijn berekening gisteren.

Die 2.15 KW lijkt mij de input te zijn, dus per dag (als je daarvoor 20 h verbruik neemt, gedurende 180 dagen en een verbruikskost electriciteit van 0.22 euro per KWh, geeft 2.15*20*180= 7.740 KWh x .22 € = 1.7002.80 € of een kost voor vloerverwarming in dat geval die niet verantwoord is, tenzij alle electriciteit opgewekt wordt met zonnepanelen?

Voor sanitair water lijkt me er mogelijk iets in te zitten, zeker als hiervoor zonnepanelen gebruikt worden.

2 h x 2.15 kwh * 365 dagen = 1.570 KWh aan .22 € = 345 euro.

Vloerverwarming + waniatair water zou 9.310 KWh vragen, dus samen met het ander huiselijk electriciteitsverbruik zou een installatie nodig zijn van meer dan 10.000 KWh.
7740 kWh * 0,22 €/kWh= 1702,8 € !
Die 2,15 kW is inderdaad de maximum input die je kan hebben maar een keer als de gevraagde temperatuur bereikt is zal de compressor (inverter) beginnen moduleren en minder verbruiken.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
energy4all
Senior lid

Akkoord, maar je verlies aan warmte kan allicht lager gekregen orden als je dit systeem als gebruik voor vloerverwarming gebruikt in een vloer waar voldoende isolatie geïnstalleerd wordt.

Maar voor verwarming van sanitair water, bij een voldoende geïsoleerde opslag, is dit allicht anders. Ik veronderstel dat het verlies aan warmte hier alleen gebeurt als je sanitair water verbruikt. Je hebt alleszins geen pomp nodig die glycol rondstuurt als je met een zonneboiler werkt. Wat is het electriciteitsverbruik van deze zonneboiler pomp? Bij vroegere chauffagesystemen werd vermeld dat het electriciteitsverbruik van die circulatiepomp toen 1/4 van het totale huisverbruik was.

Bij mij heeft het vervangen van alle verlixchting door led lampen én een nieuw chauffagesysteem (mét zonneboiler) ervor gezorgd dat het electriciteitsverbruiik met 60% daalde. dat grote verbruik van die oude circulatiepompen moet toch waarheid hebben.

Ik ga een ganse bestaande woning (het grootste probleem is hier het 'cathedraaleffect', door massieve 55cm natuurstenen muren) energieefficiënt maken.

Alleszins reeds een isolatie van het dak via sarking systeem.

Aanmaak sanitair water moet ik nog oplossen, samen met een verwarmingssyteem (waar een vloerverwarmingsysteem waarbij dat water zou opgewarmd worden via een zonneboiler systeem mij niet al te bruikbaar lijkt).
energy4all
Senior lid

Als er al gedacht wordt aan een alternatieve verwarmingsmogelijkheid en er wordt hierbij aan een systeem van vloerverwarming gedacht dan stelt zich de vraag hoeveel liter per ruimte/m² er dient verwarmt te worden. En die vraag lijkt me nog evidenter te worden als er aan een huisautomatiseringssysteem gedacht wordt waar per ruimte de warmte individueel kan gemonitord worden.

Deze vraag gaat niet over de benodigde energie, maar het benodigde aantal liters per m² ruimte er dient voorzien te worden.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Sorry maar ik snap helemaal niets van je vragen terwijl ik er toch redelijk ben ingelezen over verwarming.
.

Plaats reactie