Hoe belangrijk is de efficiëntie van zonnepanelen?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
BartDG
lid
Installatie Land: België

Hoe belangrijk is de efficiëntie van zonnepanelen?

Bericht door BartDG »

Beste allen,

Ik heb een vraagje over de efficiëntie van zonnepanelen, want ik vind daar niet direct iets over terug hoe dat ik dat moet interpreteren.
Mijn leverancier heeft mij 2 voorstellen gedaan voor zonnepanelen.

Voorstel 1 : 21 panelen Sunpower SPR 330 Wp, Performance reeks, 19,6% efficient : +/- 6000 euro
Voorstel 2 : 21 panelen Sunpower 360 Wp, X22 reeks, 22,1% efficient : +/- 7900 euro

Los van het feit dat voorstel 2 panelen aanbiedt die 30Wp meer per paneel leveren stel ik mij toch vragen over die efficiëntie factor. Is die extra 2,5% extra efficiëntie die serieuze meerprijs waard? (+30% duurder !)

Let wel, ik kan het betalen en meer elektriciteit is altijd beter, zeker omdat we dit jaar wellicht nog een elektrische auto zullen kopen, maar als dat maar in de komma’s scheelt qua extra opbrengst is dat die meerprijs van meer dan 30% wellicht niet waard? Of zullen die panelen bv. stukken meer opbrengen bij geen direct zonlicht of op minder zonnige dagen? Hoe moet ik dat interpreteren?

Bedankt!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Hoe belangrijk is de efficiëntie van zonnepanelen?

Bericht door janus »

Als je veel Wp wilt plaatsen op een klein oppervlakte is het belangrijk.
Heb je plaats genoeg is het totaal niet van belang.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

BartDG
lid

Bericht door BartDG »

Het zou vol liggen en zou het verschil uitmaken tussen 6930 en 7560 kWp. Maar los van het feit dat de ene 330 en de andere 360 kWp is, stel dat ze bv. allebei 330 kWp zijn, zouden de 22,1% efficiënte panelen dan veel meer opbrengen, of is dat gewoon peanuts?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

stel dat ze bv. allebei 330 kWp
Ik hoop dat je 330Wp bedoelt ;-)

Het rendement is puur naar de oppervlakte van het paneel berekend, het ene paneel is dus wat kleiner dan de andere maar het blijft een 330Wp paneel.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

@ BartDG,

Zoals Janus zegt heeft de celefficiëntie enkel invloed op de grootte van het zonnepaneel. Hoe efficiënter de cellen zijn, hoe minder er nodig zijn om een zonnepaneel te maken, of hoe meer en efficiëntere cellen op een zonnepaneel staan, hoe meer elektriciteit er kan omgezet worden uit het licht.

De efficiëntie van de volledige installatie is voor jou belangrijker!

De richting en de helling die de zonnepanelen hebben t.o.v. de zon, is belangrijk en het rendement van de omvormer is ook belangrijk.
Natuurlijk, indien de zonnepanelen volledig de zon kunnen volgen via een trackingsysteem, zullen ze bijna dubbel zo veel opbrengen (met dezelfde celefficiëntie) als dat ze staan in een vaste richting en onder een vaste hellingshoek. De meeste installaties staan dus in een vaste richting (zo zuid mogelijk) en een vaste hellingshoek (meestal de dakhelling, in België meestal 40°, maar ideaal zou 35° zijn). In functie van deze elementen kan men al een eerste indruk geven van de opbrengst die u mag verwachten.

De opbrengst is maar het eerste deel van de problematiek rendement.

Om uw reëel rendement te kunnen inschatten moet u weten hoeveel van uw opbrengst uit uw zonnepanelen u onmiddellijk kunt gebruiken voor uw verbruikers. Dit betekent hoeveel van uw opbrengst verlaat uw huis niet en dient werkelijk voor uw verbruik, dit noemt men de zelfconsumptie. Het grootste deel van uw opbrengst uit de zonnepanelen zal uw huis verlaten zonder een verbruiker in huis te vinden. Deze elektriciteit gaat dan op het net, tenzij u een deel kunt opvangen in een elektriciteitsopslag of batterij waaruit je later (bvb. tijdens de nacht of tijdens een overtrekkende wolk) elektriciteit voor uw verbruikers kan uit putten.

Met een kleine batterij die bvb. gedimensioneerd is voor iets meer dan het nachtverbruik, kan je je zelfconsumptie meestal verdubbelen. Zet je een grotere batterij dan zal je zelfconsumptie nog iets verbeteren, maar het zal peanuts (minder dan 1%) zijn. Daarom is investeren in een te grote batterij steeds een verkeerde investering, maar is de investering in een juist gedimensioneerde batterij steeds een prima investering.

Wil je het rendement van je installatie nog vergroten, dan ben je best ook te investeren in een apparaat (home manager) in uw meterkast die uw verbruik meet en die een aantal apparaten kan aansturen in functie van een weerapplicatie via het internet. Bvb. u steekt de was in de wasmachine, u steekt de afwas in uw afwasmachine en dat apparaat zal uw was- en afwasmachine laten draaien als dit het beste moment is van de dag en zo zal je de zelfconsumptie uit uw zonnepanelen verhogen. Maar dit apparaat kan ook de laadcyclus van uw thuisbatterij sturen in functie van het zonne-aanbod want het is verbonden met een weersvoorspellingsapplicatie via het internet.

Meestal kan je dit bovengenoemd apparaat (home manager) ook via het internet verbinden met een laadpaal (laadsysteem vast of mobiel voor een elektrisch voertuig) zodat de laadintensiteit van uw elektrisch voertuig niet alleen afhangt van de vraag van het voertuig, maar ook van het aanbod van de zonnepanelen. Dit noemt men lastafhankelijk laden (of load balancing) en verhoogt ook uw zelfconsumptie, dus finaal verbruikt u meer elektriciteit uit uw zonnepanelen zonder dat de elektriciteit eerst uw huis moet verlaten.
Bij normaal laden, komt de elektriciteit meestal van het elektriciteitsnet, hoewel de zonnepanelen misschien ook elektriciteit leveren => maar het laadproces zal dan enkel afhankelijk zijn van de vraag van het voertuig en niet van het aanbod van uw eigen hernieuwbare en CO2-arme energie uit zonnepanelen.

Zo ziet u, dat uw verbruik monitoren en bijsturen (bvb. met een home manager) en energie opslaan, u heel veel kan opbrengen en het rendement van uw zonnepaneelinstallatie nog meer beïnvloedt dan de celefficiëntie. Je vermijdt (vooral belangrijk in de toekomst) dat je het elektriciteitsnetwerk gebruikt en dus zullen je ook minder kosten aangerekend worden met dezelfde zonnepaneleninstallatie => een beter financieel rendement van dezelfde zonnepanelen instllatie. Tegelijk zal je het elektriciteitsnetwerk minder onder druk zetten zodat er ook hier minder investering nodig zijn en dat de elektriciteitsverdeelkosten ook positief beïnvloed worden.

Met het prijsverschil van 1900 euro tussen de 2 bovenvermelde offertes voor je zonnepanelen, kan je bovendien volledig de homemanager, een lastafhankelijke laadpaal en een deel van de thuisbatterij bekostigen. Dit brengt je meer voor je rendement dan blind in meer Wpiek te investeren.
Laatst gewijzigd door LvA op 11 jun 2020, 16:40, 3 keer totaal gewijzigd.

BartDG
lid

Bericht door BartDG »

Wow, super interessant om te lezen LvA! Bedankt om de tijd te nemen om dit allemaal te willen neerschrijven voor me!

Een vraagje nog : je zegt, een batterij gedimensioneerd op je nachtverbruik kan je rendement verdubbelen. Maar dat is toch niet steeds hetzelfde? Ik heb bv. een geothermische warmtepomp. In de zomer verbruikt die bijna niets, in de winter soms tot 30kW/dag (hangt ervan af hoe koud het is uiteraard). Ook zijn de dagen dan veel korter en is de opbrengst van de panelen dan ook automatisch een stuk minder op. Hoe dimensioneer je die batterij dan correct, gezien dat toch een dynamisch gegeven is?

LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

Batterijen worden niet alleen op nachtverbruik gedimensioneerd, maar ook op de laad en ontlaadcapaciteit. De laadstroom is meestal afhankelijk van de dimensionering van de PV innstallatie en de ontlaadstroom is meestal het equivalent van 1 keer de opslagcapaciteit van de batterij. Dit betekent dat je dus per kWh opslagcapaciteit ook 1 kW ontlaadstroom kan plannen voor een baterijpack.

Dus bij een moderne woning met inductiekookplaat + elektrische ovens, een normale elektrische installatie, maar zonder warmtepomp en met een voertuig waar laden met 3,6 kW kan gebeuren, is een PV dimensionering van 5 kWp met een batterijpack van 5 kWh meer dan voldoende om zowel de nacht te overbruggen als alle verbruikers te voeden met voldoende capaciteit.

Maar als je bijkomend een warmtepomp hebt (zoals ik trouwens ook) en je wilt laden tegen 7,2 kWh (1 fase van de 3 en 32A, zoals ik trouwens ook kan doen voor mijn elektrisch voertuig, maar ik gebruik meestal de 3,6 kW optie) dan ben je op dit ogenblik beter af met een 10 tot 12 kWh batterij en natuurlijk een grotere PV dimensionering.

Voor de batterijen en de sturing is er ieder jaar een studie onder toezicht van Professor Volker Quaschning van de Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin (HTW Berlin) in samenwerking met de producenten van omvormers en van batterijpacks, onder auspiciën van de EU en van het Duitse ministerie voor energie.
Link naar de pagina van HTW Berlin website waar je de laatste studie (Duits) kan downloaden, op deze downloadpagina vind je ook een link met een verkorte presentatie van de resultaten in het Engels, mocht de volledige studie in het Duits u wat te moeilijk lijken.
https://pvspeicher.htw-berlin.de/speich ... tion-2020/

Ook in deze studie maakt men de verschillen tussen de 2 soorten van woningen met warmtepomp (groene achtergrond) en zonder warmtepomp (oranje achtergrond).

BartDG
lid

Bericht door BartDG »

Hartelijk dank voor de info, ik ga dit zeker eens doornemen! :tu:

Plaats reactie