defect aurora omvormer

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Wiebo
lid
Installatie Land: België

Re: defect aurora omvormer

Bericht door Wiebo »

stef10 schreef:
31 mar 2020, 09:57
de installatie is geplaatst in 2011 door kti wti uit zandhoven.
KTI-WTI, ai ai ai ai.... :roll: :oops: :cry:

draaistroom
junior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door draaistroom »

Waarschijnlijk zettler relais kapot/verbrand

Wiebo
lid

Bericht door Wiebo »

Dus hij koppelt niet meer met het net, en je ziet enkel eigen verbruik, vandaar de lage stroom aan DC zijde... Dat moet toch te herstellen zijn hé ;-)

stef10
lid

Bericht door stef10 »

geplaatst door kti-wti zandhoven,normaal nog onder garantie,doch eerst 250 euro verplaatsing betalen en dan komen ze pas tegen 65 euro per uur.Dat noem ik geen garantie!!!

Wiebo
lid

Bericht door Wiebo »

En geloof me, dan is het nog niet hersteld! Maar kan je zelf geen relais vervangen, of ken je niemand die een beetje technisch onderricht is? Nu je het zegt, relais verbrand... Viel de omvormer ook uit bij overvloedig veel veel zon? Dan gaat het relais op maximaal vermogen aan en afschakelen waardoor het kan verbranden. 'k heb toevallig vorige week bij m'n ouders ook een ontdekking gedaan, omdat pa al vermeldde dat de omvormers uitvielen bij veel instraling... Ook door KTI-WTI geplaatst...

Ik kan over die firma een boekje opendoen, amai! Na heel veel zever en afspraken niet nakomen, ingebrekestellingen en een poging om me nog snel voor 2400 euro op te lichten, etc, heb ik zelf nog 5 fouten uit m'n warmtepompinstallatie moeten halen. 4 aansluitfouten en 1 printzekering stuk door gevolgschade...
Bij m'n ouders hebben ze de zonnepanelen gelegd, maar de omvormers vielen uit bij zonnig weer. Dus ik met m'n gloednieuwe GGC eens op de omvormers ingelogd... Zie hieronder:

Absoluut zo ver mogelijk wegblijven van die firma!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wiebo op 19 mei 2020, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Wiebo schreef:
19 mei 2020, 21:49

Bij m'n ouders hebben ze de zonnepanelen gelegd, maar de omvormers vielen uit bij zonnig weer. Dus ik met m'n gloednieuwe GGC eens op de omvormers ingelogd... Zie hieronder:

Absoluut zo ver mogelijk wegblijven van die firma!

Afbeelding
En wanneer zijn deze zonnepanelen gelegd?
De Synergrid normen zijn een paar keer na elkaar aangepast.
Als deze voor de aanpassing van de normen geplaatst zijn, ben je een firma vals aan het beschuldigen.

Echter hadden ze wel een 253V test moeten doen zoals wij voorstellen. Ook al is deze niet 100% fail-proof. Als er plots in uw straat een pak installaties bijkomen kan je dit niet voorzien.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Wiebo
lid

Bericht door Wiebo »

DaRkMaN, installatie is van juni 2012.

Maar als je naar de onderste waarde kijkt, de 10 minutenwaarde, die stond in de oude spec nog lager. Ik meen 240 volt, maar ben niet zeker. Laat ons zeggen 253.... Wat doen hun? Die naar 280 zetten, da's absoluut niet toegestaan, ook niet in de oude norm. Het is dus wel degelijk hun (bewuste) fout! De netspanning zou tot 280V kunnen stijgen... Hadden ze ook nog eens een beetje kennis gehad van zo een systeem hadden ze geweten dat ze de "Onderste Maximumdrempel" ook hadden moeten verhogen, anders heeft de beveiliging tegen overspanning (of de 10-minuten waarde) op 280V zetten geen zin en valt de omvormer alsnog onmiddelijk uit bij 253 volt, wat dus ook gebeurde...

Van die 253 volt test wat je zegt heb ik toen ook niet veel gezien...

Overigens beschuldig ik nooit iemand vals, van de rest heb ik ook nog alle bewijzen in huis van hun (ja ik zou zelfs zeggen criminele) handelswijze.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Wiebo schreef:
19 mei 2020, 22:06
DaRkMaN, installatie is van juni 2012.
Dan is dat een fout van de installateur.
En dan ook maar zomaar 280V van maken is tegen alle regels in. :eek:
Gelukkig dat ze de waarden niet hebben omgedraaid want dan waren er mogelijks al serieuse problemen kunnen ontstaan.

Veel positieve verhalen hoor ik ook niet over deze installateur.
En volgens mijn laatste info is dit ook een installateur dat regelmatig meedoet aan groepsaankopen van provincie / gemeenten.

Zie hieronder de officiele communicatie vanuit SMA
4.1 Wijzigingen België
In juli 2011 heeft Synergrid, de federatie van de netbeheerders elektriciteit en aardgas in België, een update gepubliceerd van de C10/11 norm. Sindsdien zijn nieuwe grenswaarden voor de maximale netspanning van kracht en mag de omvormer tot andere spanningswaarden dan voordien aan het net gekoppeld blijven:

Op 264,5V netspanning moeten automatische scheidingssystemen (zoals in PV omvormers) zich onmiddellijk afkoppelen van het net.
Indien de gemiddelde maximale netspanning, gemeten over 10 minuten, meer dan 253,0 V bedraagt, moet er eveneens afgekoppeld worden.
Aan installaties van voor juli 2011, die tot nu toe nog geen problemen ondervonden, dient men op dit gebied geen wijzigingen uit te voeren. De oude waarden waren immers strenger dan de huidige.

In juni 2012 heeft Synergrid opnieuw een update gepubliceerd van de C10/11 norm, dit maal met betrekking tot de grenswaarden voor netfrequentie. Omvormers moeten vanaf een frequentie groter dan 50,2 Hz hun actief vermogen naar beneden bijstellen met 40% per Herz.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

draaistroom
junior lid

Bij een PVI 3.0/3.6/4.2 van het type aurora krijg je een code 031 tijdens het koppelen wanneer er een relais niet goed functioneerd
bij een 5000 en 6000 van het zelfde type pvi , kan het zijn dat deze melding niet komt
maar dat de omvormer slechts een klein gedeelte produceert
als je nu tijdens deze status de dc schakelaar snel omzet dan zou het kunnen dat hij toch nog even de 031 laat zien
probeer dat maar eens

en wat betreft die 253 volt regel in dit forum,
alle oudere omvormers van het type PVI aurora welke een land markering hebben dus bijvoorbeeld pvi5000 outd/s DE
deze is voor duitsland geprogrammeerd in zijn eproms en dat kunt u niet veranderen hier staat die (DE) voor.
al deze omvormers hebben grenswaarden van 253 volt.

Alleen de latere uno TL versies kunnen op lokatie veranderd worden van landcode

Maar natuurlijk zijn er wel oplossingen om alsnog de waarde 253 te veranderen , daarvoor heeft u installateurs toegang nodig van ABB
en dat heeft de gemiddelde instalatie persoon niet

groetjes
Cor

draaistroom
junior lid

op mijn site staat nog veel meer over deze omvormers
lees het blog

groetjes
cor