WKK

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: WKK

Bericht door ivob » 01 okt 2019, 10:50

Benny schreef:
30 sep 2019, 23:50
jef schreef:
29 sep 2019, 20:48
is er commercieel dan al een microWKK op hout of pellets beschikbaar ? Ik dacht dat al die projecten ofwel uitgedoofd waren, ofwel in een diepvries zitten?
Jef, ik denk het wel, zonder me uit te laten over haalbaarheid en terugverdientijd hieronder een link die je wat meer info geeft:
https://www.oekofen.com/nl-be/pellematic-condens_e/
Kan je daar off grid mee gaan? (Ik denk als je de verwarming uitschakelt ook je elektriciteitsproductie stilvalt?)
On grid, is dit systeem goedkoper (of in elk geval niet duurder) dan PV + het net gebruiken als batterij?

Dat er allerlei alternatieven bestaan om warmte en elektriciteit aan te maken ligt nogal voor de hand.
De vraag is eigenlijk of je je daar op een betaalbare wijze (lees niet of niet veel duurder dan wat de huidige reguliere markt biedt) de reeds bestaande systemen mee kan vervangen?

Bij zo'n Ökofen heb je toch het omgekeerde probleem als met PV/WP?
Bij PV heb je in de zomer te veel stroomproductie die je niet langdurig kan opslaan om in de winter te gebruiken.
Bij een pelletverbrander met stirlingmotor heb je stroom zolang je ketel in werking is. Je hebt dan, als de ketel niet werkt, geen stroom. Buiten die periode (dus het grootste deel van het jaar) ga je die dus van het net moeten halen of een alternatief voorzien (PV, ZB,...) met als bijkomend risico (in geval off grid) je dan nog afhankelijk bent van de grillen van het weer.

Misschien wel een mogelijk alternatief als netafname zeer duur zou worden (maar zo ver zij we de eerste jaren nog niet).
Maar je bent dan wel weer afhankelijk van de prijszetting van de pelletindustrie.

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 01 okt 2019, 12:17

ivob schreef:
01 okt 2019, 10:50
[....
Bij een pelletverbrander met stirlingmotor heb je stroom zolang je ketel in werking is. Je hebt dan, als de ketel niet werkt, geen stroom
.....
Dat is toch bij iedere WKK het geval. Je hebt blijkbaar nog steeds niet door wat ik met "PV + batterijen + WP + WKK" bedoel en dat je hiermee off-grid kunt gaan, althans als de WKK voldoende stroom kan opwekken ( en inderdaad niet met een Stirling ).

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 01 okt 2019, 12:32

Jef vroeg enkel of dit beschikbaar was, ja dus....

Verder ben ik het met Ivo zijn stellingen wel eens, vandaar ook:
Benny schreef:
30 sep 2019, 23:50
zonder me uit te laten over haalbaarheid en terugverdientijd
Heb reeds een ruime PV installatie en WP, dus met een batterij erbij, zit daar misschien een denkpiste in? Maar eerst nog wat jaartjes mijn GSC blijven binnen halen om dan later die centjes te (her)investeren in iets dergelijks? Wie zien dan wel wat de mogelijkheden zijn, en dus ook je volgende quote kan ik me in vinden:
ivob schreef:
01 okt 2019, 10:50
Misschien wel een mogelijk alternatief als netafname zeer duur zou worden (maar zo ver zij we de eerste jaren nog niet).
Je blijft dan wel nog inderdaad afhankelijk van de aanvoer(kost) van de pellets...
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2019, 12:46

Benny schreef:
01 okt 2019, 12:32
.....
Je blijft dan wel nog inderdaad afhankelijk van de aanvoer(kost) van de pellets...
En ook van het net. Je kan maar veilig off-grid gaan als :

a) de WKK voldoende thermische energie kan leveren om tijdens een vriesdag je woning warm te houden
EN
b) de WKK tijdens die dag een excess aan stroom kan leveren die je zelfs ( zonder WP verbruik ) op die 24 uur niet kan opgebruiken, zelfs niet met een compleet lege batterij als verbruiker erbij.

Een verhouding van thermische energie/electrische energie gelijk aan 3/1 die de WKK kan genereren is al ideaal. Hoe kleiner die verhouding ( 2/1 , 1/1 ), hoe meer de WP de taak van de WKK zal overnemen en dus hoe kleiner het verbruik van de aangevoerde energie zal zijn.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 01 okt 2019, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 okt 2019, 12:53

Christiaan schreef:
01 okt 2019, 12:17
Dat is toch bij iedere WKK het geval. Je hebt blijkbaar nog steeds niet door wat ik met "PV + batterijen + WP + WKK" bedoel en dat je hiermee off-grid kunt gaan, althans als de WKK voldoende stroom kan opwekken ( en inderdaad niet met een Stirling ).
Ik heb dit wel door.
Maar jij hebt blijkbaar nog altijd niet door dat dit, onder de huidige omstandigheden, een zeer onrealistisch gegeven is.
Technisch is alles mogelijk. Maar bijna niemand (en blijkbaar in de eerste plaats jij zeker al niet) gaat "voor de lol" een technisch werkende en economisch betaalbare oplossing vervangen door iets dat bijna geen meerwaarde biedt, veel duurder is en nog eens energie van derden nodig heeft.
Gewoon omdat het kan.
Die zullen er wel zijn hoor. Maar je behoort er zelf niet eens toe. Waarom dan blijven pushen dat het voor een ander wel een oplossing zou zijn?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2019, 12:57

ivob schreef:
01 okt 2019, 12:53
....
Die zullen er wel zijn hoor. Maar je behoort er zelf niet eens toe. Waarom dan blijven pushen dat het voor een ander wel een oplossing zou zijn?
Waarom niet ? Als je niet wilt gepusht worden, dan mag je ook niet meer iedere reclamefolder of universitaire studie over alternatieven en nieuwe ontwikkelingen lezen ...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 okt 2019, 12:59

Benny schreef:
01 okt 2019, 12:32
Inderdaad. Er zijn ook alternatieven genoeg voorhanden.
Maar ze moeten ook een meerwaarde bieden en betaalbaar zijn.
Wat is de meerwaarde van het opgeven van het net als buffer en vervangen door de onzekere aanvoer/prijs van pellets?

Als ik (en ik heb toch al aangetoond niet terug te schrikken voor een investering meer of minder) daar dus al grote vragen bij heb kan ik me wel voorstellen dat het totaal geen oplossing is voor de meerderheid van de afnemers en gebruikers van energie.

Als er een volwaardig, werkbaar alternatief komt om off grid te gaan dat niet (veel) duurder is dan wat we nu gebruiken (ZB,PV,WP, net als buffer) en dat me niet doet inboeten aan comfort (dat in vergelijking met het doorsnee verbruik van een gezin sowieso al aan de lage kant is) zal ik de eerste zijn om dat te implementeren. Maar voorlopig zie ik dat - buiten hier en daar wat duur geëxperimenteer - niet.

ps. Ik spreek - bij gebrek aan een werkende spreekwoordelijke glazen bol -alleen over de huidige situatie en zo ver ze op korte termijn is in te schatten.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 okt 2019, 15:44

Ik denk dat we beter een einde maken aan de eindeloze reeks ideeën van Christiaan gezien ze allemaal onrealistisch zijn, ik heb er toch geen enkele gezien.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 okt 2019, 15:46

Christiaan schreef:
01 okt 2019, 12:57
Waarom niet ? Als je niet wilt gepusht worden, dan mag je ook niet meer iedere reclamefolder of universitaire studie over alternatieven en nieuwe ontwikkelingen lezen ...
Ik lees geen reclamefolders (er hangt zo'n sticker op mijn brievenbus).
Gedegen onderbouwde studies neem ik wel zoveel mogelijk door. Ik moest er eens iets uit bijleren.
En als ze niet realistisch zijn uit ik daar ook mijn twijfels over. Als het realistisch is neem ik het mee. Jij bent daar geen uitzondering op.

Ik koop - om maar één vb. te geven - ook niet zomaar een thuisbatterij op basis wat er op in een bedrijfsfolder of op een website beloofd wordt.
Ze zullen mij eerst een zeer gedegen uitleg moeten geven en een spervuur van vragen moeten doorstaan, een gedetailleerde offerte laten geworden en dan een in de praktijk werkend voorbeeld moeten laten zien en voldoende garanties bieden. Dan verdwijnen er ook een deel van het toneel hoor (meer dan er overblijven die -hopelijk- waar kunnen maken wat ze beweren).

Moest jij een verkoper zijn, je verdween al in de voorronde van het toneel. Je draait voortdurend rond de pot, ontwijkt vragen met tegenvragen of schakelt gewoon op iets anders over. En vooral, je kan niets in de praktijk laten zien dat werkt. M.a.w. gewoon een flashy brochure zonder inhoud noch achtergrond.

wouterk
Senior lid

Bericht door wouterk » 01 okt 2019, 16:28

@ivob
<5000kWh / jaar voor CV (comfort temp van 20gr), SWW, incl koken, was, droogkast, ... zonder hout te stoken?

Dan zitten we in een andere categorie van woning 😬
Zonstraal lid 1157

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 okt 2019, 17:22

Ik ken uiteraard jouw woning niet.
Ik zou - met wat ik nu weet - het ook niet meer op dezelfde wijze aanpakken.
Heb het maar stelselmatig aangepast met de kennis die toen voorhanden was.
Ik zou nu dan ook eerder naar een passiefwoning gaan en het grove werk zelf zoveel mogelijk uitvoeren (tijd genoeg en genoeg "afgekeken" de laatste jaren :D ).
Ik heb wel een droogkast maar die gebruik ik slechts hoogst uitzonderlijk (geen 5 keer per jaar).
Een diepvries heb ik ook niet (slechts een ***(*) vriesvak in de koelkast). Oogst alleen wat ik die week verbruik dus is niet nodig.
Moest er onverhoopt toch iets te veel zijn geef ik het gewoon weg.

Het is nu een woning van 1995 die ik vanaf 2011 in fases heb "aangepakt".
Maar je kan bij een renovatie natuurlijk nooit het ideaal bereiken.
Bij het renoveren van de vloer van het bestaande gedeelte stootte ik bv. tegen alle verwachtingen in niet op een vloerplaat maar op "zwevende welfsels".
Die kon ik dus niet verwijderen. Zodoende kon ik de vloer dan ook onvoldoende isoleren en geen vloerverwarming aanleggen.
Dus moest ik op zoek naar alternatieven. Deze voldoen - voor mij - nu ruimschoots maar uiteraard niet meer aan de huidige standaarden.
In het nieuwe gedeelte (fase van dit jaar) heb ik wel optimaal kunnen isoleren maar dat maakt maar een klein deel van het totaal uit. De weerslag van dat gedeelte in de praktijk moet ik nog uittesten. Dus ik hoop het verbruik nog naar beneden te kunnen brengen zodat er meer van de PV in de EV kan.

We moeten roeien met de riemen de we hebben (verhuizen en ergens anders opnieuw beginnen wil ik niet want zo'n perceel vind ik nergens meer tegen een betaalbare prijs en ter plekke alles afbreken en volledig heropbouwen wil ik ook niet want ik krijg die pottenkijkers met al hun regeltjes en vergunningen liefst ook niet over de vloer :-) ).

Plaats reactie