Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Gezin uit Overpelt test brandstofcel en vangt 8.000 euro subsidie

Bericht door m2ts » 27 feb 2018, 19:56

In Kuurne gaat er een gezin nog een stapje verder: "Zonder stroom- of gasnet door de ijzige vrieskou: gezin bewijst dat het kan". Een behoorlijk evenwichtig artikel vind ik (bij andere artikels hangt er soms een te grote hoera-sfeer).

Hoe dan ook denk ik dat het in Vlaanderen onmogelijk financieel interessant kan zijn om off grid te gaan, zelfs niet in de nabije toekomst. Het lijkt me nog altijd beter om "automatisch" samen te werken d.m.v. het bestaande net (met of zonder slimme meter).

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 27 feb 2018, 22:23

Toekomst van smart grid zal het opladen van batterijen zijn of warmtepomp laten draaien als energieprijs laag is. En uw batterij ontladen op het net bij hoge prijs of zelf verbruiken. Ik kijk dan eerder naar Duitsland en Scandinavische landen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2018, 11:47

DaRkMaN_FX schreef:
27 feb 2018, 22:23
warmtepomp laten draaien als energieprijs laag is.
Overdag in de zomer dan? :-)
En de Scandinavische landen spelen ook een beetje "vals spel".
Ten eerste hebben ze veel energie uit waterkracht en een groot deel van hun eigen groene transitie
laten ze wel betalen door de uitvoer van eigen fossiele brandstoffen.

P.s. Als ze mij een subsidie geven van 8000 euro (zodat ik gratis een 10 kWh batterijpack kan plaatsen) was ik februari ook zonder zo'n
ingewikkelde pelletinstallatie met stirlingmotor doorgekomen. ;-) . In december en januari zou het wel dikwijls donker en opgewarmd eten geweest zijn. :D

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 28 feb 2018, 12:30

De WP laten draaien als uw panelen stroom leveren (relais) en s'nachts mogelijk.
Uw vloerverwarming is toch een buffer.

Als ik de huidige dagen zie, kan ik mijn WP perfect continue laten draaien met de stroomopbrengst van mijn PV.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2018, 12:34

Ik heb wel geen vloerverwarming. ;-)
En zelfs met vloerverwarming was ik dan december en januari niet doorgekomen.
Gelukkig ben ik (om off grid te gaan) voor CV en SWW helemaal niet afhankelijk van de PV installatie (integendeel).
Ik heb dus al een voetje voor. :-)
Maar, zoals in andere topic als gesteld, als de zon meerdere dagen niet schijnt (zoals in december en januari overvloedig is aangetoond)
geraakt een standaard batterijpack dat nog redelijk betaalbaar is (10 kWh) gewoon niet gevuld met een doorsnee PV installatie (5 kWp) om alle
dagen het stoomverbruik te dekken.
In een andere zonnige maand (zelfs in de winter zoals nu in februari) is de zonneschijn dan weer zo overvloedig dat de batterij er grotendeels werkloos bijligt omdat de dagproductie vele malen hoger is dan het etmaalverbruik incl. de capaciteit van een standaard batterijpack.

Voorlopig kies ik er dan ook voor (in de hoop op beterschap in de (nabije) toekomst) om mijn batterijpack in een PHEV te steken en om on grid te blijven. Overtollige JAARproductie kan dan (tot de toestand wijzigt) in een voertuig gepompt worden. De combinatie van on grid/thuis PV installatie/WP met gedeeltelijke opslag in een SWW vat, batterijpack in voertuig en houtstook op dagen dat het -5°C is laat voorlopig een perfecte regeling toe van comfort/overproductie en dit zonder economische weerslag (integendeel het brengt nog meer op maar dat is eerder een uitzondering op de regel gezien het ofwel niet mogelijk is ofwel, indien mogelijk, men zo ver niet nadenkt).

Zoals ik ook reeds zei kan ik ook, zelfs met WP volledig actief, deze uitzonderlijke februarimaand zonder probleem doorkomen op eigen productie. Tussen 11:00 en 14:00 is zelfs de rechtstreekse instraling van de zon al voldoende (zonder PV/WP) om de leefruimte niet af te koelen).
Maar zo werkt off grid niet.
Je moet dat, in alle omstandigheden, iedere dag kunnen, jaar in/jaar uit.
Bovendien kies ik er om specifieke redenen (comfort en economisch) ook deze maand voor om mijn WP buiten dienst te stellen en de PV productie
te bufferen op het net voor later gebruik met zelfs een economische meerwaarde (nu het nog kan).

De energieprijs is nu 's nachts nog laag omdat deze gebaseerd is op het verouderde systeem van continue draaiende kerncentrales.
Maar die wil men weg. Tegelijkertijd wil men warmtepompen, elektrische auto's en de digitale meter promoten.
Maar aan starre werktijden in grote groepen doet men voorlopig niets. Integendeel men wil deze werktijd zelfs verlengen.

In de nabije toekomst zou het voor de particulier dan wel eens een onbegonnen opdracht zijn om in te schatten wanneer de prijzen laag zijn want de piekbehoeften en piekprijzen gaan afgewogen worden naar (gelijktijdige) vraag en aanbod en niet naar de technische capaciteiten van een (kern)centrale. Gaat U dan uw CV laten sturen volgens de behoefte van de digitale meter en niet naar deze van uw eigen behoeften?

stef71
lid

Bericht door stef71 » 07 mar 2018, 09:19

Brandstofcel: 0 energiekost maar +23% gasverbruik, in Nederland zijn ze al bezig om huishoudens volledig van het gas te krijgen en hier wordt 8000 subsidie gegeven voor een systeem op gas, ik zie die subsidiekost straks weer dubbel teruggevorderd worden door een gastax oid
Bij het andere verhaal lees ik pelletkachel en haak al af, hoe lang denken we dat die systemen nog als groen worden gezien??? De fijnstof discussie is al losgebarsten dus ook hier kun je wachten op de afrekening. Maar dat is typisch België; promoten met subsidies en vervolgens dubbel afstraffen met extra taxen, ik heb me met dat procumententarief al laten foppen, gaat niet hendig nog es gebeuren

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 mar 2018, 09:41

Misschien brengt Ir. Hugo Vandenborre wel de oplossing?
Maar tegen welke prijs?
(Dat ze via hun eigen site niet contacteerbaar zijn is ook wel geen goed teken).

Bj0rn
lid

Bericht door Bj0rn » 11 jul 2018, 14:36

Het artikel kraakt langs alle kanten...
Ondanks de vele jaren op de teller, waren we niet van plan om onze prima werkende verwarmingsketel te vervangen.
De hele installatie bestaat uit twee verschillende toestellen: een standaard hoogrendementsketel op gas en de eigenlijke brandstofcel.
Foto: Ben Van Mierloo
Okay, dus uiteindelijk toch de verwarmingsketel vervangen... tot daar aan toe.
Als we later energieneutraal willen wonen, dan zouden we eventueel zonnepanelen en een warmtepomp kunnen combineren. Maar dan zouden we ook moeten investeren in een nieuwe, dure cv-installatie.
Energieneutraal = op jaarbasis geen elektriciteit van het net gebruiken, maar wel volop gas van het net verstoken om elektriciteit op te wekken? Vreemde definitie van energieneutraal. Zie ook de reactie van @stef71.
Ben berekende dat hij alles in tien jaar tijd terugverdient:...
10 jaar? Straffe berekening... Die wil ik wel eens zien.
De aankoopkost alleen al gespreid over 10 jaar komt op 1.500 €/jaar. Daar heb je al behoorlijk wat elektriciteit voor... een kleine 6.000 kWh/jaar voor de komende 10 jaar.
“Zonnepanelen en een verwarmingsinstallatie hadden me ongetwijfeld meer gekost.
Met 6 kWpiek wek je al evenveel elektriciteit op als de brandstofcel. De PV installatie mag dan nog grosso modo 7.500 euro kosten. Blijft er nog 7.500 euro over voor een nieuwe CV ketel.
Bovendien zal die PV installatie over een termijn van 10 jaar minder gas verbruiken dan de brandstof cel :lol:

Waar het artikel met geen woord over rept: prosumententarief, hogere onderhoudskosten, mogelijke vervanging van het keramisch element (een kost van enkele duizenden €)... Het artikel lijkt me goed bedoeld maar komt bij mij over als een verkapte commercial. Niet te verwarren dus met objectief advies.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Plaats reactie