Warmtepomp en Luchtverwarming

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
stef71
lid
Installatie Land: België

Warmtepomp en Luchtverwarming

Bericht door stef71 » 29 mar 2018, 09:09

Ik heb in mijn woning Luchtverwarming, kanalen onder de vloer (geen kruipruimte of kelder) en een gasketel direct gestookt. Nu zijn ze in Nederland volop bezig met de ideeën uit te werken om het gas volledig af te sluiten dus zal België hier binnenkort ook wel over beginnen.
Nu heb ik een paar jaar (2 a 3) geleden een installateur aangeschreven met de vraag of warmtepomp voor mijn systeem een optie is, en die kwam met: per ruimte een warmtepomp als bijverwarming en voor de hoofdverwarming gewoon gas houden aangezien een warmtepomp voor de hoofdverwarming onvoldoende rendement zou leveren. Beetje gevalletje stel je vraag wat lullig en dan gaat men er vanuit dat je perse warmtepomp wilt toepassen dus dan maar zo, niet echt wat ik bedoelde dus maar hoofdverwarming en warmtepomp was dus geen optie

Om een lang verhaal nog langer te maken ;-) vraag ik me nu toch af wat mijn opties zijn indien ik mijn gasaansluiting weg zou willen doen
Is het systeem inmiddels wel geschikt om als hoofdverwarming te dienen, of misschien een combi met een ander systeem , elektrisch of ...
Jullie snappen wel dat ik niet zit te wachten op antwoorden als mazoutketel en vloer opbreken en radiatoren hangen, als het niet kan dan kan het gewoon niet, maar ik zal binnen nu en een jaar of 2 aan een vervangende ketel moeten omdat deze te oud wordt (of eigenlijk al is)

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Warmtepomp en Luchtverwarming

Bericht door japio » 29 mar 2018, 09:45

Stef, het kan inmiddels. Wacht nog wel een jaar of 2 want de meeste installaties zijn nog voorzien van R410A en de productie van dit koudemiddel wordt inmiddels afgebouwd.
SolarEdge gecertificeerd dealer

stef71
lid

Bericht door stef71 » 29 mar 2018, 11:48

japio schreef:
29 mar 2018, 09:45
Stef, het kan inmiddels. Wacht nog wel een jaar of 2 want de meeste installaties zijn nog voorzien van R410A en de productie van dit koudemiddel wordt inmiddels afgebouwd.
Dan zal ik nog maar beter wat afwachten

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 29 mar 2018, 14:11

Ik heb vorig jaar oktober 2 airco's/warmtepompen laten installeren en deze waren reeds met R32.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 30 mar 2018, 09:24

Met luchtverwarming heb je het liefst een continue verwarmingsbron en met een lucht/ lucht warmtepomp is er gedurende de ontdooicyclus geen warmte beschikbaar.
Een airco stopt zijn ventilator dan ook voor een aantal minuten.
SolarEdge gecertificeerd dealer

leopard005
lid

Bericht door leopard005 » 02 apr 2018, 11:22

japio schreef:
30 mar 2018, 09:24
Met luchtverwarming heb je het liefst een continue verwarmingsbron en met een lucht/ lucht warmtepomp is er gedurende de ontdooicyclus geen warmte beschikbaar.
Een airco stopt zijn ventilator dan ook voor een aantal minuten.
Het beste is dat je dan een lucht / water wp neemt. Dan plaats je een waterbatterij via een buffervat. Vanuit deze buffer, bv 100 ltr ga je naar de waterbatterij die in het luchtkanaal komt en bij ontdooiing heb je er dan niet zoveel last van. De wp kan de buffer dan ook gebruiken als ontdooiing eventueel. Hangt van merk tot merk af. Er zijn al verschillende merken die op R32 werken. Dit gas heeft trouwens bijna dezelfde spec als R410a. Alleen is veel milieu vriendelijker. Ook brandbaar. Gedeelte ervan is propaan.

stef71
lid

Bericht door stef71 » 10 apr 2018, 11:40

De meningen zijn verdeeld merk ik :-)
Als ik het financieel en technisch bekijk kan ik voorlopig beter voor een nieuwe gas ketel gaan en het hele warmtepomp gebeuren nog even op de lange baan schuiven

leopard005
lid

Bericht door leopard005 » 10 apr 2018, 16:37

stef71 schreef:
10 apr 2018, 11:40
De meningen zijn verdeeld merk ik :-)
Als ik het financieel en technisch bekijk kan ik voorlopig beter voor een nieuwe gas ketel gaan en het hele warmtepomp gebeuren nog even op de lange baan schuiven
Klopt. Is veel goedkoper. Als ze dan nog het capaciteitstarief willen invoeren. Meer distributiekosten betalen naargelang het vermogen van je hoofdzekering!De warmtepomp moet je erbij tellen als verbruiker.

Plaats reactie