Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Bericht door Sylvester » 28 feb 2018, 17:46

ivob schreef:
28 feb 2018, 12:21
@ Sylvester: je kan je misschien kandidaat stellen voor https://curieuzeneuzen.be/.
Dan heb je ook onmiddellijk een objectief meetresultaat er beschikking om je op te steunen.
Ben je het nu in het belachelijke aan het trekken? Ik was ernstig.

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 28 feb 2018, 19:15

Ik ook. Wat is daar trouwens belachelijk aan? Het is een wetenschappelijke proef.
Ik heb me trouwens zelf kandidaat gesteld. Daar heb ik wel 10€ voor over.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 28 feb 2018, 20:38

Bij het eerste bericht in de media heb ik mij ook kandidaat gesteld, daar heb ik ook 10 EUR voor over. Merk wel op dat het vooral NOx meet (ik weet niet in hoeverre dat een gevolg is van houtverbranding, alleszins wel van verkeer) en dat de meting doorgaat van 28 april tot 26 mei (dus houtverbranding zal dan minder invloed hebben). Maar hoe dan ook een bijzonder interessant wetenschappelijk burgerexperiment.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2018, 21:02

Ik dacht dat men vooral last had van allesstokers die rommel verbranden. Houden die er ook een stookseizoen op na? ;-)

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 18 mar 2018, 09:04

Allesstokers zullen in het curieuzeneuzenproject denk ik er niet uitkomen: het gaat om NOx-metingen, die vooral gecorreleerd zijn met verkeer. Bovendien is het opstoken van rommel een piekbelasting waar je een korte tijd heel veel last van hebt, maar die over een lange meetperiode mss uitgemiddeld wordt.

Wie nog wenst deel te nemen: overmorgen is de deadline. Vooral in de gemeenten Drogenbos, Linkebeek, Sint-Genesius-Rode, Wezembeek-Oppem, Kraainem, Machelen, Vleteren, Mesen, Middelkerke en Voeren zoeken ze nog kandidaten. Zie ook de gaten in de kaart van De Standaard of van CurieuzeNeuzen zelf.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 18 mar 2018, 09:56

https://www.ad.nl/amersfoort/landelijke ... ~a0d1e032/

Een kwestie van tijd en houtstokers zullen de verliezende partij zijn.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 mar 2018, 12:08

Een kwestie van tijd en de homo sapiens is sowieso de verliezende partij.
Daar bestaat geen twijfel meer over.
De meerderheid zit gewoon nog in de ontkenningsfase.
Alleen mag het niet hardop gezegd worden want dan breekt de chaos uit. ;-)
Houtstook is maar een klein detail in dat geheel.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 18 mar 2018, 13:49

Hout stoken is inderdaad maar een klein deel. Maar als iedereen zo gaat denken gaat de Homo Sapiens inderdaad naar de verdoemenis.
En dat is geen ontkenningsfase, dat is een feit.
Net zoals de rokers indertijd. "Och als ge buiten langs de weg loopt krijgt ge een hoop andere schadelijke stoffen binnen, dus waarom zouden we moeten stoppen met roken in openbare ruimtes"

Hopelijk zien ze het snel in. Dan is het snel ook een feit dat we heel anders moeten gaan leven. Verwarming en transport door louter 'verbranding' wordt dan nostalgie, net zoals de cassette bandjes.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 mar 2018, 14:22

Sylvester schreef:
18 mar 2018, 13:49
En dat is geen ontkenningsfase, dat is een feit.
Een ontkenningsfase is een psychisch afweermechanisme waarbij men zich afschermt van de werkelijkheid omdat men die niet
onder ogen durft te zien. Het is dus niet zo dat het nog een feit moet worden of dat het onafwendbaar is omdat men het bestaan ervan ontkent of niet kan erkennen.
Hopen dat iets nog vlug en op wereldschaal zal veranderen, terwijl het daar al te laat voor is wegens herhaaldelijk uitstel, tot over het point of no return, is dus eigenlijk niets meer of minder dan nog in de ontkenningsfase zitten.
Het al of niet voortbestaan van cassettes had trouwens geen enkele invloed op het voortbestaan van onze soort.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 18 mar 2018, 14:56

Cassette bandjes hebben niks met het voortbestaan van de Homo Sapiens te maken, maar wel met nostalgie, net zoals verbranding voor transport en verwarming, zoals ik duidelijk aangaf. De vergelijking was bedoeld om de draagkracht van het woord ‘nostalgie’ bij te treden, en niet het voortbestaan van de Homo Sapiens in een nostalgische bui .... zoals jij waarschijnlijk had begrepen

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 mar 2018, 16:13

Ik begrijp zeer goed je argument.
Maar ik ga er van uit dat de transitie niet wordt tegengehouden/gewerkt door een gevoel naar nostalgie maar eerder door de harde economische realiteit.
En doordat de meerderheid dit te lang gevolgd heeft als basis uitgangspunt is het point of no return al gepasseerd. In se maakt het dus niet meer uit of je wat zit te rommelen in de marge. De natuurwetten hebben al lang beslist het terug over te nemen en de grootste storende factor op termijn te elimineren. De mens heeft het heft uit handen gegeven en zal het niet meer terugkrijgen. Hij heeft alleen nog de keuze of zijn ondergang lang en pijnlijk zal zijn of kort en snel.
Een auto het universum in katapulteren (men was wel vergeten eerst laadpalen in de ruimte te installeren) zal dat proces niet verkorten, integendeel.

Plaats reactie