Regenwater recuperatie zinvol?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
bartgo
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Regenwater recuperatie zinvol?

Bericht door bartgo » 14 sep 2017, 15:34

Jeroen, er is een hele goeie reden voor 2 pompen in ons systeem. De afstand is er een van. Meer dan 30 meter. Die eerste pomp pompt alles uit de put naar een opvangbak in de garage vlakbij de leidingen. En zo verder.

Ik geloof nooit dat er nog veel water overblijft na zwartwater rietfilter.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door jeroen beeckx » 14 sep 2017, 15:40

1. afstand is een kwestie van dimensionering, uw watermaatschappij pompt ook water tot bij jouw.

blijkbaar is er dus een andere reden bij jou.

2. bij ons komt er behoorlijk veel water uit... ik krijg dat water niet op. Alle water grijs + zwart gaat naar het rietveld, dus kan je wel stellen dat er van de 150M3 verbruik/jaar er wel minstens 100M3 uitstroomt. Je hebt verdamping door de rietplanten e.d.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bartgo
Senior lid
Contacteer:

Bericht door bartgo » 14 sep 2017, 15:44

Zeer straf en iets wat ik ook wilde. Is de totale onafhankelijkheid. Alle plaats en zelfs de juiste uitvoerders heb ik. Alleen is het al snel een kost van 3000-5000 euro en moet ik uiteindelijk toch nog aansluiten op de centrale Facturatie van de riool.

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 14 sep 2017, 15:56

Heel de straat was hier op dat vlak jaren aan een stuk onafhankelijk.
Ook hier werd gezuiverd met een bezinkput/rietveld.
Water genoeg ter beschikking (750.000 -1.000.000 liter).
Hier was ook geen riolering. Maar, de dooddoener "het moet van Europa" en Aquafin moet toch bezig blijven heeft
nu een eind gemaakt aan die onafhankelijkheid. Ik heb nog geluk en moet maar 15 meter buis trekken en door ondergrondse
onteigening kost het me niets. Maar er zijn hier buren die een waterzuiveringsstation van nog geen 15 jaar oud moeten afkoppelen en
50 meter oprit moeten afbreken en nieuwe afvoerrbuizen moeten leggen op eigen kosten om dan hun zwart/grijs water km's verder te moeten
laten pompen waar het voorheen ter plaatse gezuiverd werd.

bartgo
Senior lid
Contacteer:

Bericht door bartgo » 14 sep 2017, 16:01

Je zou vrijstelling kunnen krijgen via een vraag aan de burgemeester. Het strafste van al is dat mijn aansluiting op de riolering niet eens werkt: mijn aansluitputje (publiek bezit) ligt lager dan de grote buis op straat.

In het algemeen is een centraal rioleringssysteem absurd. Het is veel milieuvriendelijker om water op je eigen terrein te houden zoals Jeroen dus kan.

ivob
Master lid
Contacteer:

Bericht door ivob » 14 sep 2017, 16:35

Alle aanvragen tot vrijstelling werden geweigerd. Nogal logisch want ze leven van de belasting op die aansluitingen. Ze gaan niet eerst
miljoenen investeren in het leggen van riolering om dan iedereen vrijstelling van aansluiting te geven.
Mensen met een erkend zuiveringsstation konden wel tien jaar vrijstelling van rioolbelasting krijgen. Maar in ruil moesten ze zich dan wel
gratis laten onteigenen :shock: :roll: . Daar is dus ook niemand op ingegaan.
Hier hebben ze de buizen wel diep genoeg gelegd (6 meter onder straatniveau) en de aansluitputjes liggen op het privatieve deel (ik heb er zelfs
drie verschillende "gekregen". Keuze genoeg dus om aan te sluiten. :cry:
Voor alle duidelijkheid het gaat over de centrale afvoer van zwart en grijs water. Regenwater moet op eigen terrein blijven.

Sproeien van de tuin is hier geen probleem en gebeurt nooit met leidingwater. Je kan beter 1 keer per week een grote hoeveelheid sproeien dan iedere nacht
een kleine hoeveelheid. Veel beter voor de beplanting, anders wordt de beworteling zwak. Dat kan je dus gemakkelijk manueel doen zonder ondergronds
sproeisysteem. Maar voor een gazon heeft dat ook niet veel nut. In de maand juni van dit jaar was ik toevallig de gehele maand afwezig toen het hier zo heet en droog was. Bij thuiskomst stond er bijna geen spriet groen gras meer. Alles verbrand. Heeft zich inmiddels, zonder enige ingreep, op natuurlijke wijze hersteld.
Gewoon niet te kort maaien en gras herstelt zich dan bijna altijd. Vandaar ook dat een robotmaaier in dat opzicht onzin is.

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Mari » 07 okt 2017, 08:46

Hier mijn waterprijs

Het tarief voor drinkwater wordt bepaald door de kosten die WML moet maken. Drinkwater is geen commercieel product. We houden de tarieven voor het water zo laag mogelijk en stabiel. Dat zijn we ook wettelijk verplicht.
Het tarief voor drinkwater in 2017 is € 0,67* per m3 (1.000 liter)
* afgerond op hele eurocenten

Kosten watergebruik per m3 (1.000 liter)

Tarief watergebruik
Tarief WML
€ 0,6672 per m3 (1.000 liter)
Belastingen: € 0,0194 per m3 (1.000 liter)
Totaal: € 0,6866 per m3 (1.000 liter)

2. Belasting op Leidingwater (BoL)

Er is Belasting op Leidingwater verschuldigd voor de eerste 300 m3 waterverbruik.
Tarief BoL
Tarief BoL € 0,336 per m3 (1.000 liter)

Basis Aansluitpunt Qn 1,5

Vastrecht voor aansluiting Qn 1,5 € 83,23 per verbruiksjaar
Bijdrage openbare blusvoorziening € 3,45 per verbruiksjaar
Bijdrage wettelijke veiligheidscontrole € 1,85 per verbruiksjaar
Totaal € 88,53 per verbruiksjaar

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 07 okt 2017, 09:40

Aardig wat goedkoper dan hier in belgenland dus!
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 135 Wp (was tweedehands-materiaal) = 8100Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Plaats reactie