Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Bas
Master lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door Bas » 03 jan 2019, 12:45

Joske_ schreef:
03 jan 2019, 11:59
En hoe moet ge dat doen als ge elke dag tussen 7u15 en 17u15 niet thuis zijt maar op uw werk?
Je moet helemaal niets, het zal enkel voordeliger zijn als je het wel doet.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jan 2019, 12:51

Bas schreef:
03 jan 2019, 11:49
Degenen die hun verbruik (thuis of EV) een beetje kunnen verschuiven naar momenten met veel zon, zullen er een beetje voordeel uit halen. Hoe en of ze dit doen, ligt volledig bij de verbruiker.
Mij moet je dit niet vertellen. ;-)
Maar ik besef ook wel dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zo flexibel te zijn. Dat lukt alleen als een minderheid dit doet. Zoniet stort het huidige economische model gewoon in elkaar. Iemand moet tenslotte de 8-17 jobs doen.
En het zou niet helemaal eerlijk zijn dat zij weer opgescheept worden met een hogere rekening. Arbeid wordt al genoeg belast (en ik spreek nu tegen mijn eigen portefeuille in).

jordy.celis
lid

Bericht door jordy.celis » 03 jan 2019, 17:15

Zolang iedereen op zijn eigen probeert de overproductie nuttig te gebruiken zal dat maar een hete druppel op een plaat worden.

Als men nu eens het feit dat veel mensen werken zijn op de momenten dat de opbrengsten het grootst zijn om buigt tot een voordeel. Indien iedereen met een elektrische wagen zou rijden kan deze aan de laadpaal kan hangen op het werk. Dat zou pas een gigantische batterij zijn. :-)

Op dit moment is dit nog niet realistisch vanwege de hoge kostprijs van elektrische wagens en investeringen in het netwerk. Maar in de toekomst moet dit toch mogelijk zijn.

Ik blijf erbij enkel door collectieve investeringen in batterijen,.. kan opslag van energie efficiënt gebeuren. Al de andere maatregelen zijn niets meer dan een verdoken belasting.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 03 jan 2019, 17:20

Bas schreef:
03 jan 2019, 12:45
Joske_ schreef:
En hoe moet ge dat doen als ge elke dag tussen 7u15 en 17u15 niet thuis zijt maar op uw werk?
op zonnige dagen onder de middag naar huis om een wasje te draaien.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 03 jan 2019, 18:03

ivanacke schreef:
03 jan 2019, 17:20
Bas schreef:
Joske_ schreef:
Vele toestellen zoals wasmachine, vaatwas en droogkast hebben al een timer of startuitstel functie, zo doe ik het, ook al ben ik de ene week smorgens thuis en de andere week snamiddags. Zo kan ik deze toestellen al op de dag laten draaien, natuurlijk ik woon momenteel alleen, voor gezinnen is dit misschien al moeilijker.
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp) gemonitord met SMA Sunny Home Manager.
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 03 jan 2019, 18:49

Of werken als een god in Spanje een siësta over de middag.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 03 jan 2019, 20:19

GianniV schreef:
03 jan 2019, 18:03
ivanacke schreef:
03 jan 2019, 17:20
Bas schreef:

Vele toestellen zoals wasmachine, vaatwas en droogkast hebben al een timer of startuitstel functie, zo doe ik het, ook al ben ik de ene week smorgens thuis en de andere week snamiddags. Zo kan ik deze toestellen al op de dag laten draaien, natuurlijk ik woon momenteel alleen, voor gezinnen is dit misschien al moeilijker.
Alle beetjes helpen maar we moeten wel geen wonderen verwachten :?
Een moderne wasmachine (van A+++ -50% tot en A+) verbruikt volgens de energielabels slechts 0,4 kWh tot 1,1 kWh voor 1 wasbeurt.
Dat verbruik verdwijnt in het niets bij een PV-installatie die bij gunstig weer 4 à 5 kW per uur produceert. Je kan bij wijze van spreken al 6 à 8 wasmachines tegelijk laten bollen.
Maar als het programma van je wasmachine het water toevallig opwarmt op het moment dat er net enkele wolken voorbij komen ben je toch nog stroom aan het kopen ipv terug te leveren
Hoe ga je met slimme sturingen iets kunnen verdienen als je al de zuinigste toestellen hebt. Een wasprogramma extern laten aansturen is absurd.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jan 2019, 20:52

jordy.celis schreef:
03 jan 2019, 17:15
Zolang iedereen op zijn eigen probeert de overproductie nuttig te gebruiken zal dat maar een hete druppel op een plaat worden.

Als men nu eens het feit dat veel mensen werken zijn op de momenten dat de opbrengsten het grootst zijn om buigt tot een voordeel. Indien iedereen met een elektrische wagen zou rijden kan deze aan de laadpaal kan hangen op het werk. Dat zou pas een gigantische batterij zijn. :-)

Op dit moment is dit nog niet realistisch vanwege de hoge kostprijs van elektrische wagens en investeringen in het netwerk. Maar in de toekomst moet dit toch mogelijk zijn.

Ik blijf erbij enkel door collectieve investeringen in batterijen,.. kan opslag van energie efficiënt gebeuren. Al de andere maatregelen zijn niets meer dan een verdoken belasting.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Maakt het voor het netwerk een verschil of een EV thuis of op het werk aan een laadpaal hangt?
Waarom niet realistisch? Er rijden in België zo'n 600.000 bedrijfswagens rond (of zo'n 13,5% van het aantal werknemers).
Als men deze zou verplichten voor een EV te kiezen (of anders moeten ze hun plan maar trekken) zou dit al een enorme verschuiving van ICE naar EV zijn. Uiteraard er van uitgaand dat de auto-industrie deze aantallen kan leveren. Maar na enkele jaren zou ook dat realistisch worden gezien we dan, als land, een bevoorrechte partner zouden worden van de fabrikanten van EV's (zoals dat nu o.a. al geldt voor Noorwegen en Nederland).
Waar je de term "verdoken belasting" in deze context op baseert is mij een raadsel. Een bedrijfswagen is eerder een belastingvoordeel dan een nadeel.
En een (deeltijdse) EV, onder de huidige fiscaliteit, zelfs nog meer dan een vergelijkbare ICE.
Laatst gewijzigd door ivob op 03 jan 2019, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jan 2019, 20:57

GianniV schreef:
03 jan 2019, 18:03
De zuinigste droogkast op zonnige dagen (als je dan toch wil sturen volgens de instraling van de zon) is gewoon buiten aan een droogrek. Zelfs ongevoelig voor bewolking. Zo doen wij het al jaren => gewoon aan een droogmolen in de buitenlucht bij stralend weer en onder een open dak dat automatisch sluit bij de eerste regenval. Een droogkast wordt alleen gebruikt in uitzonderlijke omstandigheden (en in die omstandigheden is er meestal ook geen PV productie voorhanden).
Wat uw was- en vaatwasmachine betreft met timer of startuitstel: hoe gaat die timer of startuitstel het ONMIDDELLIJK verbruik kunnen sturen? Eenmaak gestart werken die dingen hun taak af, ongeacht of er al dan niet wolken voor de zon komen (als die er dan al zou zijn).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jan 2019, 21:01

DaanW schreef:
03 jan 2019, 20:19
Hoe ga je met slimme sturingen iets kunnen verdienen als je al de zuinigste toestellen hebt. Een wasprogramma extern laten aansturen is absurd.
Inderdaad. Zelfde "probleem" hier. Een extra uitgave voor sturende toestellen gaat zich hier nooit terugverdienen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jan 2019, 21:02

bruma schreef:
03 jan 2019, 18:49
Of werken als een god in Spanje een siësta over de middag.
Daarvoor moet je niet naar Spanje hoor. :D
ps. dacht dat "God" trouwens in Frankrijk leefde. ;-)

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 03 jan 2019, 21:02

Ivob, hier moet ik je tegenspreken. De toestellen van Siemens kunnen wel degelijk het wasprogramma onderbreken als het geprogrammeerde pv-percentage niet beschikbaar is volgens de sunny home manager van SMA. Of het sop (!) echt de kolen waard is, dat is iets anders.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jan 2019, 21:06

Inderdaad. Maar ik reageerde op de "start/timer werkwijze van de huidige toestellen" van GianniV.
Zoals je opmerkt zal je dus een gevoelige extra uitgave voor een nieuwe machine moeten doen en een stuurapparaat (zoals de SMA SHM) om de volledig sturende functie te kunnen gebruiken, om zoals DaanW opmerkt, peanuts te besparen.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 04 jan 2019, 08:38

ivob schreef:
03 jan 2019, 12:51
Maar ik besef ook wel dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zo flexibel te zijn. Dat lukt alleen als een minderheid dit doet. Zoniet stort het huidige economische model gewoon in elkaar. Iemand moet tenslotte de 8-17 jobs doen.
Dat klopt, maar het blijkt te werken bij andere zaken, zowel op vlak van locatie (prijs ve pintje op een markt vs een zijstraatje ; huis/grond ie stad vs elders), als op vlak van tijdstip (piek/daltarief, vakantie in hoogseizoen vs laagseizoen). Uiteraard zijn het onderling geen synoniemen van elkaar: elektriciteit is meer een basisrecht, dan een pintje. En voorlopig weet niemand hoe dat dan precies moet worden aangepakt en of het sop de kolen waard is.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 jan 2019, 09:03

Nee, je voorbeelden werken ook alleen maar omdat er een mengvorm is.
Als iedereen met zijn cafeetje verhuist naar dezelfde zijstraat stijgen de prijzen daar ook. :-)
Als iedereen plots op één locatie wil gaan wonen stijgen de prijzen daar ook onevenredig. Idem als iedereen op de buiten wil gaan wonen. Daar heb je nu al voorbeelden van. Decennia lang zijn de prijzen van ruim gelegen bouwgronden gestegen. Nu is de stad "hot" en vragen ze de gekste prijzen voor een paar m² woonruimte in stadsdelen waar tien jaar geleden iedereen zijn neus voor ophaalde.
Je voorbeeld van vakantie begrijp ik al helemaal niet. Daar werkt het al helemaal niet. als iedereen zijn vrije tijd kon besteden naar eigen goeddunken waren er geen pieken en dalen maar een doorsnee prijs waar iedereen van kon profiteren. Nu profiteren alleen zij die het zich, inzake tijdsbesteding, kunnen permitteren van de laagste prijzen. Net zoals dezelfden minder last hebben van files, de toekomstige km-heffingen en tariefsturende digitale meter. Als je de luxe hebt (of er vrijwillig voor gekozen hebt door dingen te laten) om je eigen tijd te beheren vind je wel een weg door al die maatregelen. Zo niet ben je dubbel de klos.
Ik heb nu ook geen enkel probleem om te profiteren van de uitzonderingsregels. Maar als iedereen dat gaat doen wordt het de regel en zijn de voordelen van de uitzondering of de kleinschaligheid zo voorbij.
Zelf weet ik, op dit ogenblik, wel hoe het aan te pakken. ;-) . En ik betrouw er op dat dit in de toekomst, met de nodige flexibiliteit en inventiviteit nog wel even zal lukken. Maar de massa, zoals ik al tot vervelens toe heb herhaald, moet zeker dat voorbeeld niet volgen. Als je met iets in de kijker loopt is het meestal om zeep. :cry:

Plaats reactie