Dit is het archief van het zonstraalforum

Het is alleen bedoeld als naslagwerk, reageren of aanmelden is niet mogelijk.

Zijn er toch vragen of opmerkingen gelieve deze op het actieve forum te stellen

https://www.zonstraal.be/forum/

JaarVerbruik Ecolabel Diepvriezer

Plaats reactie
forumup
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door forumup » 28 nov 2012, 18:25

[html]
<i>Deze post is overgenomen van het oude forum. De oorspronklijke author was "YES". Zie ook <a href="http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=76&t=546">deze post</a> voor meer informatie.</i><br /><br />
Op het Ecolabel staat bvb. een Jaarverbruik van 200 kWh.<br />
<br />
Maar dat is waarschijnlijk in ideale omstandigheden gemeten zonder de deur op en te doen om er iets uit te halen en er verse dingen op kamertemp. in te steken.<br />
<br />
De vraag is hoeveel dit verbruik ongeveer dan wel zou zijn bij huishoudelijk gebruik.<br />
<br />
Is dit dan een grootorde van 50 , 100 , 200 % meer ??<br />
<br />
Iemand een idee ??? <br />

[/html]

forumup
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door forumup » 28 nov 2012, 19:16

[html]
<i>Deze post is overgenomen van het oude forum. De oorspronklijke author was "vdgnb". Zie ook <a href="http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=76&t=546">deze post</a> voor meer informatie.</i><br /><br />
<br />
<br />
Onze A+++ diepvries verbruikt op een paar kWh na hetgeen het label aangaf. Dus normaal zou dat niet te veel mogen schelen.<br />
<br />
De testen die gedaan zijn om te bepalen hoeveel kWh deze mag verbruiken zijn gedaan in omstandigheden onder normaal gebruik, dus ook met deur openen en etenswaren in te steken. Dit zijn wel gemiddelden. Dus als je plots 20 keer per dag de deur open doet of de diesvries bv naast een radiator gaat zetten gaat dit natuurlijk niet meer correct zijn...<br />
<br />
Als wij de diepvries niet open doen dan kan het zijn dat deze in 24u zelfs nog niet heeft gedraaid. Ik volg dit met een kWh meter via de stekker. <br />

[/html]

forumup
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door forumup » 29 nov 2012, 10:35

[html]
<i>Deze post is overgenomen van het oude forum. De oorspronklijke author was "bruma". Zie ook <a href="http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=76&t=546">deze post</a> voor meer informatie.</i><br /><br />
<br />
<br />
en wat is de toegevoegde waarde om dit te weten, buiten de persoonlijke dan?<br />
<br />
Voor persoonlijke notie plaats een KWh meter en dan weet jij met jou leefpatroon wat het verbruik is van uw toestel.<br />
<br />
Om buiten uw leefwereld te kunnen vergelijken werden testscenario's opgemaakt waardoor vergelijking tussen toestellen mogelijk is onder dezelfde omstandigheden. Dat de uitkomst niet 100% correct is nemen we erbij, maar we hebben een referentie om te vergelijken.<br />
<br />
Mocht het zijn dat werkelijkheid en testprocedure teveel van elkaar afwijken en er een betere testprocedure mogelijk is dan kan men overschakelen.<br />
<br />
Je met wel rekening houden dat er heel veel parameters zijn die het verbruik kunnen beinvloeden:<br />
<br />
-) kamertemp<br />
<br />
-) temp bij verdamper (ingebouwd toestel)<br />
<br />
-) aantal keren openen<br />
<br />
-) rijp aan de binnenkant<br />
<br />
-) temp van in te vriezen levensmiddelen<br />
<br />
-) % bezetting (hoeveelheid vrije lucht)<br />
<br />
-) ... <br />

[/html]

forumup
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door forumup » 29 nov 2012, 16:29

[html]
<i>Deze post is overgenomen van het oude forum. De oorspronklijke author was "vdgnb". Zie ook <a href="http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=76&t=546">deze post</a> voor meer informatie.</i><br /><br />
Op een LED TV bijvoorbeeld plakt men ook een bepaald label, A+ enz...dit is ook maar berekend op een paar uur kijken per dag...<br />
<br />
Als je uw tv gaat opzetten van 't moment dat je opstaat tot je gaat slapen (zoals ik in sommige huiskamers kan zien ) dan zal dit ook niet kloppen. <br />

[/html]

forumup
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door forumup » 30 nov 2012, 17:44

[html]
<i>Deze post is overgenomen van het oude forum. De oorspronklijke author was "YES". Zie ook <a href="http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=76&t=546">deze post</a> voor meer informatie.</i><br /><br />
<br />
<br />
Bedankt vdgnb. <br />
Dat was nu precies wat ik wilde weten ! <br />

[/html]

forumup
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door forumup » 30 nov 2012, 18:23

[html]
<br />
<br />
De waarde om dit te weten is nu juist een persoonlijke !!<br />
<br />
Ik heb een 30 jaar oude diepvriezer die momenteel 550 kWh/jaar verbruikt.<br />
<br />
Gemeten met een kWh. meter ( ja die heb ik ook )<br />
<br />
Is dit normaal ?? of (veel) te veel ??? <br />
<br />
30 jaar geleden hebben ze mij niet verteld wat het jaarverbruik was ! (er bestonden bij mijn weten nog geen dergelijke Eco-labels ?)<br />
<br />
Dus kan ik niet vergelijken met opgegeven en werkelijk.<br />
<br />
En nu wil ik een minder verbruikende diepvriezer kopen.<br />
<br />
EN de vraag was : als ik nu een nieuwe koop met op het Eco-label een jaarverbruik van 200 kWh. en die blijkt bij een huiselijk normaal gemiddeld gebruik n meten terug 550 kWh. te verbruiken ? Dan heb ik geen profijt gedaan. Integendeel.<br />
<br />
En met de 1ste reaktie van vndgb wist ik direct genoeg en wat ik wilde weten. <br />
<br />
En met deze wetenschap ga ik een nieuwe kopen !<br />
<br />
PS. : Ik wist het verbruik van mijn oude bak. Maar niet van de correlatie van het Eco-label jaarlijks verbruik met werkelijk Normaal Huiselijk verbruik. <br />
<br />
Ik beklaag u als u alle dagen al die parameters moet noteren en verwerken ? Ik wil mij daar niet mee bezig houden <br />

[/html]

forumup
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door forumup » 30 nov 2012, 19:01

[html]
<br />
<br />
Inderdaad !! Ik heb dit eens uitgerekend.<br />
<br />
Van 8 flatscreens (kleine en grote) het verbruik en het jaarverbruik (van het Eco-label) opgeschreven en voor alle 10 kwam dit op 4u./dag.<br />
<br />
En als je die dan als onwetende 12 u./dag of meer laat spelen zal de rekening 3 x of meer zijn dan het vermeld jaarverbruik.<br />
<br />
Tot ze hier op het forum een kijkje nemen en hunne frank begint te vallen. <br />
PS. : mijn TV verbruikt 104 W. Op jaarbasis 24/24 u. is dit 910 kWh !! <br />
Daarom laat ik hem ook maar spelen als ik ernaar kijk. <br />

[/html]

forumup
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door forumup » 01 dec 2012, 13:14

[html]
<i>Deze post is overgenomen van het oude forum. De oorspronklijke author was "bruma". Zie ook <a href="http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=76&t=546">deze post</a> voor meer informatie.</i><br /><br />
<br />
<br />
ik ben blij dat je de reden zo uitvoerig hebt beschreven, nu kunnen we meedenken.<br />
<br />
Ecolabels dienen om te kiezen tussen producten dat je momenteel aanschaft (wegens een falend huidig toestel) en niet meteen om te vergelijken met oude bestaande producten.<br />
<br />
Niet helemaal correct ik weet het maar er is onvoldoende research op het milieuimpact indien de oude vriezer nog verder gebruikt wordt, want hij werkt nog wel en het feit dat wanneer hij de geest geeft er mogelijks al nieuwere zijn die nog zuiniger zijn dat deze die je vandaag zou willen aanschaffen. Den maar aan het A label van enkele jaren terug en de A+, A++, A+++ van heden. Aan de andere kant moet je veel meer geld uitgeven en dat moet je zien terug te verdienen met het mindere verbruik, echter dit is een economische en geen milieutechnische reden.<br />
<br />
Cru gezegd, als we elke drie jaar het zuinigste toestel aankopen omdat dit beter is voor het milieu wat doen we met al de toestellen die we afdanken en is dit zo goed voor t milieu <br />

[/html]

Plaats reactie